התנדבות נוער: איך לעשות קריירה מההתנדבות?

התנדבות נוער היא לא רק דרך לרתום את הנוער כדי להשפיע על החברה. היא כבר הוכחה כמפתחת ומשפרת מיומנויות אישיות ומסייעת ליצירת תחושת סיפוק. במאמר זה נדון בפן נוסף בהתנדבות נוער: השפעתה על פיתוח קריירה בעתיד

    בכל דור זה קורה מחדש: דור המבוגרים רואה את פגמי הדור הבא ומכנה אותו בשמות: דור האספרסו, דור ה-Y, דור הסתלבט ועוד כינויים מכינויים שונים. אבל האמת היא שלכל דור יש גם חוזקות שלא אפיינו את קודמו. חלק גדול מהנוער של היום, למשל, רוצה להשפיע על הסביבה שלו ומוכן להשקיע בכך מאמצים.

    התנדבות נוער: להשפיע על הסביבה – ועל עצמך

    התנדבות היא כלי שמתחבר ישירות לרצון הזה של הנוער להשפיע על הסביבה. אולם הפועל היוצא הוא שהנוער המתנדב לא רק תורם לסביבה ולקהילה אלא תורם גם לעצמו. התנדבות משפרת את הדימוי העצמי, את הביטחון העצמי ואת תחושת המסוגלות והסיפוק של הנוער המתנדב.

    בנוסף, מחקרים מגלים שבאמצעות ההתנדבות הנער המתבגר מנסה להוכיח לעצמו ולסובבים אותו את יכולתו לקחת אחריות ולעמוד במשימות וכתוצאה מכך הוא הופך ליצירתי יותר, חברותי יותר ובעל ביטחון ביכולותיו.

    האם התנדבות נוער משפיעה בהמשך על הקריירה?

    פן נוסף של התנדבות נוער שנחקר רק בשנים האחרונות הוא הקשר בין התנדבות בני נוער לבין השתלבות עתידית מוצלחת בעולם התעסוקה. מחקרים אלה בודקים, בעיקר, אם במסגרת ההתנדבות מפתחים בני הנוער יכולות ומיומנויות וצוברים התנסויות וידע רלוונטיים להצלחה עתידית בעולם התעסוקה.
    מתברר שכדי לחבר בצורה מיטבית בין ההתנדבות לבין המיומנויות והידע הנצברים במהלכה ורלוונטיים לעולם התעסוקה, כדאי לעבוד במתודולוגיה מסודרת. כך, למשל, על הארגון שבו מתנדבים בני הנוער לחדד לעצמו מה הפוטנציאל של כל תפקיד לפיתוח מיומנויות, כיצד האופן שבו מתבצע התפקיד בפועל תורם לפיתוח אותן מיומנויות וכיצד לסייע לבני הנוער לחבר בין התפקיד ההתנדבותי לבין ניסיון תעסוקתי. חוברת הדרכה שפותחה על ידי צוות תחום ההתנדבות בג’וינט ישראל מציעה כמה כלים שיסייעו ביישום המתודולוגיה: “התנדבות ככלי לחיזוק מיומנויות תעסוקתיות בבני נוער“. להלן נסקור כמה כלים מאותה חוברת.

    • אילו מיומנויות יכול לפתח התפקיד ההתנדבותי ואילו מיומנויות הוא מפתח בפועל? כדי לזהות אילו מיומנויות התפקיד ההתנדבותי בארגון שלכם יכול לפתח אצל בני נוער, כדאי להכין טבלה הכוללת את תיאור התפקידים השונים שמציע הארגון למתנדביו ובצידם מגוון המיומנויות שניתן לפתח במסגרת תפקידים אלה. למשל: נער שמתנדב כמדריך בתנועת נוער מפתח מיומנויות הדרכה, תקשורת בין אישית ועבודת צוות. נערה שמתנדבת במד”א מפתחת מיומנויות של עבודה תחת לחץ, התמודדות עם מצבי משבר, תגובה מהירה ועבודת צוות. עם זאת, חשוב לזכור כי טבלה שכזו משמשת פוטנציאל לפיתוח מיומנויות בלבד, וכדאי לבדוק בשטח אם אכן התפקיד מפתח מיומנויות אלה אצל בני נוער.
    • כלי שמציעה החוברת “התנדבות ככלי לחיזוק מיומנויות תעסוקתיות בבני נוער” הוא שאלון זיהוי מיומנויות מפורט שאותו ימלאו בני נוער שכבר מתנדבים. בשאלון זה על המתנדב לסמן אם במהלך התנדבותו הרגיש שיפור במיומנויות שונות במגוון רב של תחומים: תקשורת בין אישית, יכולת הבעה בכתב ובעל פה, אדמיניסטרציה, ניהול תקציב, גיוס משאבים, שיווק, ארגון אירועים, ניהול משא ומתן, טכנולוגיה, ניהול אנשים ועבודת צוות, התמודדות עם מצבי לחץ ועוד. בכך מהווה השאלון כלי רפלקטיבי שמאפשר למתנדב/ת להעלות למודעות את מגוון המיומנויות שאותן הוא מפתח במהלך התנדבותו. מודעות זו עשויה לתרום הן למוטיבציה שלו להמשיך להתנדב והן להמשך פיתוח המיומנויות הנלמדות.
    • לאחר שנצליב בין הפוטנציאל של התפקיד ההתנדבותי לבין מה שהתפקיד מעניק בפועל למתנדבים, נוכל להכין מטריצת מיומנויות שתמפה לנו לגבי כל תפקיד את המיומנויות שהוא מפתח בפועל. כלי זה יעזור לנו להתאים בין שאיפות הנער/ה המתנדב/ת לבין התפקיד שנציע לו. כך, למשל, אם תגיע להתנדבות נערה שמאוד מעוניינת לפתח את מיומנויות הכתיבה שלה, נפנה אותה למטריצה, שבאמצעותה היא תוכל לבחור תפקיד שתומך בפיתוח מיומנות זו.
    • כלי משמעותי נוסף שמספקת חוברת ההדרכה הוא כלי להצבת יעדים בהתנדבות. כלי זה מתמקד בחיזוק ובהעצמת הנער/ה – הוא מעודד את המתנדבים לא רק לחכות שהמיומנויות יתפתחו מעצמן, אלא להיות פרואקטיביים – לתכנן אילו מיומנויות הם מעוניינים לפתח באמצעות ההתנדבות, ואילו פעולות ותפקידים יוכלו לעשות, על מנת לסייע לפיתוח אותן מיומנויות. גם כלי זה להצבת יעדים נוכל למצוא בחוברת ההדרכה.
    • מכיוון שלא תמיד יֵדעו הנער או הנערה המתנדבים לקשר בצורה ברורה בין המיומנויות והניסיון התעסוקתי שרכשו במהלך ההתנדבות לבין עולם התעסוקה, כדאי לעזור להם לנסח לעצמם בשפה “תעסוקתית” את המיומנויות שרכשו. אחת הדרכים להשיג זאת היאעל ידי מסמך “סיכום חוויית התנדבות”, שאותו תוכלו למצוא בחוברת ההדרכה. מסמך שכזה ניתן לתרגם בקלות לחלקים שיוכנסו לקורות חיים בשלבים מאוחרים יותר בקריירה.

    לסיכום: התנדבות נוער אינה רק כלי להגשמה עצמית לפיתוח מיומנויות ולהשפעה על החברה. היא גם דרך מצוינת להתחיל את עולם התעסוקה עם ניסיון, ידע ומיומנויות. כארגון מתנדבים, עלינו לחדד פן זה בהתנדבות ולסייע לדור המתנדבים הצעירים האכפתי שלנו למצות את המיטב מההתנדבות.

    דילוג לתוכן