"ידעו הכל שבמדינת ישראל אדם לאדם אינו זאב אלא חבר ועוזר" (דוד בן גוריון)
הגדל

"ידעו הכל שבמדינת  ישראל אדם לאדם אינו זאב אלא חבר ועוזר" (דוד בן גוריון)

 

חג הפסח שמות רבים לו חג האביב, חג המצות, חג החירות זהו חג האמונה והאהבה השמחה וההתחדשות,   האחווה והאחדות. הדבר נכון לכל אדם ולכל מקום ,אולם נכון הדבר שבעתיים ככל שמדובר בנתינה ובהתנדבות.

מה בין שמותיו של חג הפסח לבין התנדבות ונתינה?

 

ראשית שמו המרכזי "חג הפסח" מלשון פסח, דילג,שאילו היינו צריכים להיגאל ממצרים ע"פ זכויותינו לא היינו נגאלים, אולם מכח האהבה שבין ה’ לישראל , פסח  ודילג על הסדר הטבעי  הרגיל  בגאולת  ישראל ממצרים  וכן פסח על בתי העברים  במכת בכורות.  מעשים אלו הם בבחינת "מים רבים לא יכבו את האהבה ונהרות לא ישטפוה..."

 ככל המדובר בהתנדבות על מה עלינו לדלג על מה עלינו לפסוח?

 

ישנן מניעויות גדולות לאדם בבואו להתנדב ,או כשרוצה  הוא לכונן מיזם וככל שהדבר גדול יותר כך המכשולים הנצבים בפניו גבוהים ורמים יותר, מחסור בזמן במשאבים, באנרגיה ובהתלהבות. כמה פעמים החלטנו החלטה משמעותית להיות טובים ותורמים יותר להתחיל פרוייקט או תוכנית משמעותית חדשה, לתקן, להשתפר  לקדם ולשנות ובשל סיבה כזו או אחרת עצלות או חוסר משמעת לא ביצענו ההחלטה?

בחג הפסח הזה נדלג  ונפסח נעבור  ונחצה, את כל המהמורות והמכשולים הנצבים בפנינו פנימיים וחיצוניים לעשיית הטוב, נפעל איש איש בתחומו קטן כגדול ,ע"מ שהנתינה וההתנדבות שלנו תהיה איכותית וטובה יותר משמעותית ומשפיעה , מתקנת ובונה, תורמת ומבורכת , ע"מ שנוכל למלא את ייעודינו ושליחותינו  בצורה הטובה ביותר.

חג האביב- שמו השני של חג הפסח המסמל את היותו  של חודש ניסן אב י"ב  ראש וראשון לחודשי השנה העברית. כשם שהאביב מחדש את הפריחה  והלבלוב  בעולם כך התחדש עם ישראל בחג הפסח בהפיכתו מעם עבדים ,לעם בן חורין , עם חופשי  ,המסוגל ממקומו החדש לקבל ולהפנים  את עשרת הדיברות והתורה . המילה אביב בגמטריה  מספרה( 15) יה אותיות המסמלות החכמה והבינה בעולם בהתחדשותו.

כשם שהעולם מתחדש  ופורח נתחדש ונפרח אף אנו בנתינה ובהתנדבות, נמצא דרכים חדשות לעשיית חסד התואם את ייעודינו ושליחותינו, נאתר את הטעון תיקון  בנו ובחברה  סביבנו ונפעל   בכל עת לתקנו  לרוממו ולשפרו.

חג המצות- המצה בניגוד לחמץ התופח ומלא מעצמו המצה היא בבחינת " הא לחמא עניא", היא מסמלת מידה של צניעות וענווה שראוי כי נאמץ במידותינו ובהליכותינו.

הצניעות והענווה בעולם ההתנדבות ובעולם בכלל, אינם משקפים מידות של ביטול ואיון, ההיפך הוא הנכון, כפי שאמרנו בראשית דברינו ישנם עיתים בהם נצטרך להצטייד באומץ ובנחישות כדי להתגבר על המכשולים הנצבים בפנינו, אלא שמשמעותה היא לא לתת לגאווה לנהל אותנו. לשים את צרכי החברה  בכללותה לפני צרכי הארגון בו אני פועל ומתנדב ואת צרכי הארגון לפני צרכי שלי ,כדבריו היפים של הנשיא  קנדי :" אל תשאל (רק) מה המדינה יכולה לעשות בשבילך שאל מה אתה יכול לעשות בשביל המדינה".

 

חג החירות- מסמל יותר מכל את רוחו של חג הפסח . רוח של אחדות והתעלות, רוח של חופש ודרור. אדם  המחובר לעצמו לבוראו לכלל ישראל ולאנושות כולה הוא אדם חופשי באמת.

אדם היוצא מד אמותיו הצרות אינו דואג רק לעיניני הקטנות האישיים שלו ומגביה עוף מרחיב את נקודת מבטו ומתעלה על כל הקשיים והמכשולים המהמורות והמניעויות לעשיית הטוב.

הוא  מעיד על עצמו בתפיסותיו ובמעשיו כי אינו נתון במסגר העצמיות הצרה והמגבילה "בבחינת צר עולמי כעולם הנמלה" אלא מגביה עוף ומתחדש כנשר בבחינת "ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי".

 

כי באמצעות המעשים הטובים שלנו, אהבת הזולת התרומה והמעשר אנו יכולים להתחבר לחברה כולה, לכלל ישראל ולבורא עולם.

אנו יכולים להפוך את העולם למקום טוב יותר אם מידת הנתינה שלנו תעלה על מידת הקבלה ולנסות ולתקן במידת יכולתנו את העולם, זאת   "כשירבו הנותנים על הנוטלים", כשכף הזכות שלנו כעם , ככלל, תכריע באופן מוחלט ומובהק את כף החובה, רק אז למעשה נצא ממצרים, בימים ההם בזמן הזה.

 לכל דור ודור יש את המשעבדים שלו, החיצוניים והפנימים, את ההתמודדויות שלו ואת הקשיים והאתגרים המיוחדים לו ואך ורק לו.

 

 כל אחד מאיתנו הוא בעל תפקיד משמעותי וחשוב  ביצירת חברה טובה יותר , צודקת  יותר, הגונה יותר, שורשית יותר, שתהא חלק גם מתוך  שושלת הדורות המחברת בין ירושלים לגלות ושוב חזרה  לישראל.

ויקטור פרנקל אמר בהקשר האמור: "שום אדם ושום גורל אין לדמותו לשום אדם אחר או לשום גורל אחר".

 

בחג הפסח הזה נדלג על כל המכשולים(פסח), נחדש ונאוורר את כל המעשים הטובים(אביב),נשמור על מידת ענווה במעשינו(מצות) ונהיה אנשים חופשיים באמת כאלו המתעלים אל מעל  צרכינו האישיים(חירות) לטובת הכלל.

 

חג חירות שמח

 

יורם סגי זקס  עו"ד

 

יו"ר המועצה הלאומית להתנדבות

עבור לתוכן העמוד