שחיקה בהתנדבות - כיצד תוכלו להתאמץ כל-כך כדי להצליח ובכל-זאת להיכשל?
אנשים השואפים להישגי-על סובלים משחיקה. חרף לוח-הזמנים העמוס מדי שלהם הם מוצאים זמן ליטול על עצמם מטלות נוספות. מנהל מתנדבים, בחן את עצמך, האם אתה קורבן שחיקה?
הגדל

תרגום: ברכה פרוינדליך, המכון לניהול התנדבות על שם לר.

היכרתי פעם סוכן נדל"ן שהצליח עד-כדי כך שנכשל. הנכסים שברשימתו, המחירים שהשיג והעמלות שגבה היו ברמה גבוהה , ובכל זאת נכשל. כבר ב-6.00 בבוקר הוא היה במשרדו, ובימות החול עזב את המקום ב-9.00 בערב. את סופי השבוע ניצל כדי להשלים חומר קריאה, לעבודת ניירת ולעניינים מינהליים.
מבחינה כספית, לוח הזמנים האגרסיבי וחסר הרחמים הזה הניב פירות, אך לרוע המזל הפך האיש במרוצת הזמן לאדם "שונה". הוא נעשה רגזן, שכחן, חסר סבלנות ומותש. משפחתו, חבריו ועמיתם לעבודה התאכזבו ממנו ואף סלדו מאישיותו "החדשה". למרות שבעבודה הוא הצליח מאוד, נכשל בכל שאר הדברים. בסופו של דבר הוא הפך להיות משועמם ומאוכזב מעיסוקו כסוכן נדל"ן ונטש את עסקיו כליל. הוא היה קרבן קלאסי של מעגל הקסמים של השחיקה.

מהי שחיקה?
מה קורה כשאתם מפעילים מכונה במאמץ יתר לאורך זמן? היא נשחקת. אותו הדבר קורה ל"מכונה האנושית" – בן-האדם. כשבני-אדם משקיעים מאמץ-יתר במשך זמן רב מדי בהשגת מטרה, הם נשחקים. שחיקה היא מצב של תשישות ו/או תסכול הנגרם על-ידי רדיפה אינטנסיווית אחר מטרה או מסירות יתר לעניין כלשהו. מצב זה כרוך בשורה של בעיות גופניות, רגשיות ופסיכולוגיות.

מי סובל משחיקה?
אנשים השואפים להישגי-על סובלים משחיקה. חרף לוח-הזמנים העמוס מדי שלהם הם מוצאים זמן ליטול על עצמם מטלות נוספות. יש להם קושי להגיד "לא" כשדורשים מהם דבר-מה. כשהם עובדים על פרויקטים הם עושים בדרך-כלל יותר מן החלק המוטל עליהם. הבעיה שלהם קשורה בחלקה לאי-יכולתם או לחוסר רצונם להטיל משימות על אחרים. הם אוהבים שהדברים נעשים כהלכה ובמועד, ולכן עושים כמעט הכול בעצמם.
אני מדמה את קרבנות השחיקה ללהטוטנים שזורקים ותופסים בבת אחת שלושה כדורים (משרות, משימות, יעדים) ומתחילים לבצע עמם להטוטים. מרגע שרכשו ביטחון ביכולתם הם מוסיפים עוד שני כדורים, ואחר-כך עוד שלושה. עתה הם מלהטטים עם שמונה משימות בו-זמנית. אחרים מתפעלים מיכולתם של קרבנות השחיקה לבצע דברים כה רבים בו-זמנית. תגובתם תהיה על-פי רוב: "אני מיטיב לעבוד תחת לחץ." וזאת האמת.
ואולם איש לא עובד היטב ברמות מתח ולחץ קיצוניות לאורך ימים. בסופו של דבר איכות עבודתו הכוללת של הקרבן נפגעת. הסובבים אותו הופכים להיות יותר ויותר ספקנים, מאוכזבים וביקורתיים כלפי עבודתו של  קרבן השחיקה; הוא חש בכך ומגיב בפיצוי-יתר, על-ידי עבודה מאומצת עוד יותר. כעת יזרוק ויתפוס עוד ארבעה כדורים. רמת עבודתו מידרדרת עוד יותר. מעגל הקסמים של השחיקה רכש לעצמו קרבן נוסף.
אלה הנופלים קרבן לשחיקה אינם אנשים רעים, הם פשוט איבדו את ראיית הפרופורציות של הדברים החשובים באמת. הם מתאמצים יתר על המידה למען מטרה כלשהי בתחום אחד, כגון עסקים או מקצוע, ובה בעת שאר תחומי החיים שלהם (משפחה, חיי חברה, התחום האישי וכו') נותרים מאחור. על-פי רוב הם מתעלמים מאותות אזהרה או מסימפטומים המבשרים שחיקה, מתוך אמונה כנה שהדברים עתידים להשתפר. זה לא קורה.
הם פשוט חושפים את עצמם לתנאים של לחץ-יתר במשך זמן רב מדי, עד שהם נשחקים. אפילו אם שפר מזלם והם מימשו את רצונם והשיגו את מטרתם, על-פי רוב יווכחו לדעת שלא זה מה שציפו לו; במילים אחרות – נראה שהתגמול לא מפצה על המאמץ.

האם אתה מצוי בתהליך שחיקה?
רוב בני-האדם רוצים לדעת האם הם נמנים עם קרבנות השחיקה חסרי המזל. אולי תגלה אצלך אחדים מתסמיני השחיקה, או אף את כולם. אלה כוללים:
- תשישות מתמדת
- פרנויה
- שכחנות
- מתח רגשי
- שיעמום
- ריפיון
- חוסר סבלנות
- רגזנות
- ספקנות
- ציניות
- "תסביך הסופרמן" – תחושה של "כול-יכולות"
אם איתרת אצלך כמה מן התסמינים האלה אין פירוש הדבר שעליך לרוץ מיד אל "רופא שחיקה". שכיח למצוא אצל רוב האנשים כמה מן התסמינים הללו מעת לעת בתחום זה או אחר, באופן זמני. קרבנות שחיקה, לעומת זאת, סובלים מתסמינים מתמידים, גוברים והולכים, המשתלטים על כל תחומי החיים שלהם. הם חולים באמת, בגופם ובנפשם.
מהי הנטייה שלך להישחק? כדי לאבחן את פוטנציאל השחיקה הנוכחי שלך, נסה את הבוחן המובא להלן:

בוחן שחיקה למנהלי מתנדבים
נ"מ =  נכון מאוד                           10  נקודות
נ    =   נכון                                   7  נקודות
ש   =  שלילי                                  3  נקודות
ש"ל =  שלילי לחלוטין                       0  נקודות

_____ 1. אני תמיד מרגיש מותש במהלך היום
_____  2. אני מוצא את עצמי מדבר פחות ופחות בפגישות עסקיות וחברתיות
_____  3. נראה שהזיכרון שלי מידרדר והולך – אני שוכח יותר ויותר
_____  4. אפילו אחרי לילה של שינה טובה אני עוד מרגיש עייף
_____  5. אני מתקשה מאוד לחוש הרפיה אמיתית – הראש שלי עובד תמיד בהילוך מלא, עסוק 
              במחשבות הקשורות לעבודה.
_____  6. בסופו של כל יום אני חש שאני מפגר בביצוע יותר משהייתי בתחילת היום
_____  7. לאחרונה נראה שאני יותר נרגז ועצבני, לא סבלני כלפי אחרים, הפתיל שלי קצר ואני
              מתפרץ בקלות.
_____  8.  אני מבלה פחות ופחות בפעילות גופנית ובתחביבים, או עם המשפחה והחברים.
_____  9. רק לעתים רחוקות אני מרוצה ממה שכבר השגתי [בעבודה], אני חש שהייתי צריך 
              להשיג יותר.
_____ 10. או שאני מתקדם בעבודתי במלוא התנופה, או שאני ישן כמת – אין אצלי מצבי ביניים.
         
 
ניקוד
0-5 נקודות:       אינך עושה מאומה, או שאתה באמת משתלט על הכל ביעילות.
10-50 נקודות:   מצבך טוב. ברמה הזאת הסיכויים שלא תסבול משחיקה גבוהים.
51-80 נקודות:   אתה הולך על קרח דק וקרוב ליפול. כדאי שתשנה את אורח החיים שלך, מהר,
                      כי השחיקה על הסף.
86-100 נקודות: אני שמח שאינני עובד אתך או בשבילך. אתה פצצה מהלכת. אם לא תתקן את
                     דרכיך מיד, אתה עלול למצוא את עצמך שחוק ברגע שתסיים את קריאת המאמר.

כיצד ניתן להימנע משחיקה או להבריא ממנה?
זה לא קל. נדרשת מחויבות נמרצת מצדך להשתנות ולאמץ התנהגות טובה ובריאה יותר. תידרש למידה זהה של התמסרות וכוח רצון כפי שנדרשת להפסקת עישון או לדיאטת הרזיה. ואולם אל תפריז, אתה עלול להישחק אם תגזים במאמציך להשתפר.
הפעילויות הבאות עשויות לסייע לך אם ברצונך להימנע מלהפוך לקרבן שחיקה או אף להירפא משחיקה שאתה כבר חווה. כשאתה מתנהל על-פי הנחיות הבאות, אל תנסה לשנות אורחות התנהגות רבות מדי באופן פתאומי, שכן אתה מסתכן בתסכול מהיר ונפילה לדרכי ההתנהגות הישנים וה"נוחים".
אמץ שינוי התנהגותי אחד בתורו, אל תנסה התנהגות חדשה נוספת כל עוד לא השתלטת בביטחה על השינוי הראשון. בדרך הזאת התנהגותך החדשה, "הבריאה", תאריך ימים.

1. הגבל את שעות עבודתך. קרבנות שחיקה קלאסים עובדים שעות רבות מדי במשך שישה-שבעה ימים בשבוע. אפילו בביתם, או ביציאה עם חברים, אין ביכולתם להפסיק לחשוב או לדבר על עסקים. הם מתישים את גופם ואת מוחם .
קבלו החלטה נחושה לקצץ שעת עבודה אחת ליום מדי שבוע בשבוע, עד שתגיעו ל-8-9 שעות עבודה יומיות במשך חמישה ימים בשבוע. אל תאמרו "אי אפשר", זה אפשרי בוודאות אם תלמדו לנהל את זמנכם ביתר יעילות.

2. הציבו מטרות ורשמו אותן.  רוב קרבנות השחיקה עובדים כה קשה והרבה משום שהם טובעים בביצה של משימות טריוויאליות רבות מספור. תכופות דווקא המשימות החשובות באמת, אלה הכרוכות בתגמול הגבוה ביותר, לא מתבצעות לעולם. חוסר הפרספקטיווה הזה ביחס למשימות הוא תכופות תוצאה ישירה של הימנעות מהגדרת המטרות בכתב. אם תדעו מה באמת חשוב לכם בחייכם, ואם יהיו בידיכם תכניות כתובות בבהירות של יעדים ופעולות, ייקל עליכם להבדיל בין משימות מתגמלות ובין משימות פחותות בתגמוליהן. ואז, אם תקדישו את רוב זמנכם או את כולו לביצוע המשימות שבעדיפות, קרוב לוודאי שתשלימו כפל עבודה במחצית הזמן.

3. לימדו להגיד "לא!" קרבנות שחיקה מתקשים להגיד לאנשים שאינם יכולים לקבל על עצמם עוד מטלה, הם חשים שזה מערער את תדמית הכול-יכול שלהם. למרבה האירוניה, דווקא כשהם לוקחים על עצמם יותר מדי הלחץ המוטל עליהם גדל, איכות עבודתם פוחתת ותדמית ה"סופרמן" שלהם נפגמת בכל אופן. כשאתם חשים שיש לכם די והותר עבודה כדי להעסיק אתכם, סרבו בנימוס לכל תוספת עבודה.

4. לימדו להטיל עבודה על אחרים. אחד התחלואים של קרבן שחיקה הוא אי היכולת וחוסר הנכונות להעביר מטלות לאחרים. עליו להילחם בנטייה לעשות הכול בעצמו. הכשירו אחרים, בראש ובראשונה את המזכירה או את העוזר האישי, לבצע משימות שגרתיות ומשימות בעדיפות נמוכה המוטלות עליכם. הרשו להם גם לשגות מפעם לפעם, זאת הדרך שבה אנשים לומדים. תנו להם גם יד חופשית לעשות את הדברים בדרכם הם. עליכם להקדיש את זמנכם לתכנון ולהשלמת משימות שבעדיפות גבוהה.

5. עסקו בפעילות גופנית. אחת הדרכים היעילות ביותר להקלת מתח ודחק היא תרגול גופני. זה יעזור לכם לא רק למנוע אפיזודה של שחיקה אלא גם להתגבר על תחלואים גופניים לא מעטים. אנשים המכורים לעבודה ומשיגי-על מתלוננים שאין להם זמן לפעילות גופנית. נהפוך הוא, אם תפנו זמן בלוח הדחוס שלכם לפעילות גופנית, תחושו מותשים פחות כשאתם עובדים ורמת המודעות והפרודוקטיוויות שלכם בעבודה תעלה. הכריחו את עצמכם לעסוק בפעילות גופנית לפחות שלוש שעות בשבוע.

6. שברו את השגרה. אל תקבלו על עצמכם שגרת חיים נוקשה מדי, מובנות מוגזמת תגרום לכם להשתגע. בתחום התזונה המומחים ממליצים על "רוטציה" בדיאטה. המשמעות המעשית היא – לא לאכול אותו המזון כל העת אלא להוסיף, לגיוון ולהגמיש את הרגלי האכילה שלכם. אותה המלצה עצמה יפה גם ללוח-הזמנים היומי והשבועי שלכם בעבודה. חפשו במתכוון דרכים חדשות לעשיית כמה דברים, עשו דברים חדשים, ועשו אותם בזמן שונה.

7. עשו עתים להרפיה . מדי יום ביומו השיבו בעיטה מפעם לפעם, תנו למחשבות לשוטט בחופשיות מבלי להתמקד בנושא כזה או אחר, בפרט לא בעסקים. פסקי זמן כאלה הכרחיים לצורך טעינה מחדש של המצברים. בבית עשו לעצמכם אמבטיות חמות ממושכות כדי לרפות את המתח. תגלו שזאת דרך אידיאלית להתרגעות הגוף והנפש.

8. אכלו את ארוחת הצהריים מחוץ למשרד. זוהי דרך מצוינת לממש כמה וכמה מן ההצעות שהועלו כאן. ההליכה אל המסעדה וחזרה היא תרגול גופני מצוין. ארוחת צהריים בחוץ או בגן הציבורי היא דרך נפלאה להירגע ולנקות את הראש. היציאה מן המשרד לארוחות שוברת את שגרה השהייה במשרד במשך יום שלם.

9. צאו לחופשות. קרבנות שחיקה ממעטים לצאת לחופשה, שכן מוטלת עליהם עבודה רבה מדי. אפילו כשבני-הזוג "מאלצים" אותם לצאת לנופש הם ממלאים מזוודה אחת בספרים, וממשיכים לקרוא חומר הקשור לעבודה ולעבוד. אם ישהו בחופשה יותר משלושה ימים במקום אחד, יתחילו לטפס על הקירות, שכן הם "נפקדים" מן העבודה. אם זוהי גם תגובתכם, קחו לכם כמה וכמה חופשות בנות שלושה ימים במרוצת השנה וחנכו את עצמכם שלא לקחת אתכם חומרי עבודה. החופשה מיועדת לרגיעה, לא לעבודה בסביבה אחרת.

10. בלו זמן רב יותר עם המשפחה. ברור לי שלא כל אחד ואחד נשוי או בעל משפחה. אלה הנשואים חייבים לרשום גם את בני המשפחה ביומן הפגישות ולכבד את הרישומים האלה בדומה לכל פגישה עסקית אחרת. אכלו לפחות ארוחה יומית אחת עם בני המשפחה. צמצמו שיחות טלפון עסקיות לביתכם למידת המינימום. הקדישו ערב אחד וחצי יום אחד בכל שבוע לעשייה קבוצתית עם בני המשפחה (צפייה בטלוויזיה אינה נחשבת לצורך זה). לימדו להכיר באמת את האנשים החשובים כל-כך לחייכם.

11. קחו לכם פסק זמן. מפעם לפעם צאו לכם ביחידות, תנו לעצמכם זמן להכיר את עצמכם. עשו מדיטציה, התרגעו, קראו חומר קריאה קל ומהנה, אמצו תחביב מהנה ומרגיע שאין לו דבר עם עבודתכם. הרשו לעצמכם, מגיע לכם.

12. אל תקחו הכול ברצינות יתרה. האמינו או לא, אינכם חסרי תחליף – לא לעולם כולו, לא לארצכם, אפילו לא למקום עבודתכם. כול הדברים ימשיכו במהלכם, אתכם או בלעדיכם. תנו מרווח נשימה לעצמכם ולזולתכם. כן, אתם תורמים – אולי אפילו תרומה חשובה ביותר. אך אל תגזימו בהערכתכם העצמית. המשיכו בעשיתכם ועשו זאת היטב, אבל אל תהרגו את עצמכם תוך כדי כך, מפני שאז לא יהיה שום ערך לא לאנשים ולא למטרות שלמענם אתם עמלים. טפלו בעצמכם היטב ומצאו הנאה בכל תחומי החיים, לא רק בעבודה. הכול ירוויחו מכך, ובראש ובראשונה אתם עצמכם.

להיות מנהל מצליח זוהי משימה לא קלה, המצריכה עבודה קשה ו"חכמה" ומסירות רבה. ואולם אם תגזימו במאמציכם להצליח, על חשבון שאר תחומי החיים, אין זו אלא שאלה של זמן עד שתישחקו. ההשלכות של שחיקה הן לא יפות ביותר, כבר קראתם על כך.
אינכם צריכים להפוך לקרבנות שחיקה, בדומה לאותו סוכן נדל"ן שאותו תיארתי בתחילת המאמר. אם תשמרו על פרספקטיווה בראיית מטרותיכם, על איזון בכל תחומי חייכם, ועל ההמלצות למניעת שחיקה שפורטו במאמר הזה – תוכלו להסיר דאגה מלבכם. אתם תצליחו בחייכם בכל תחום ותחום, ובכלל זה בעבודה.
 

מאמר זה פורסם בכנס "לשמור על הניצוץ": תהליכי שחיקה והתחדשות בניהול מתנדבים. שנערך בירושלים ע"י המכון לניהול מתנדבים ע"ש לר מיסודו של יד שרה, ביוני 20007

Email: machonm@yadsarah.org.il   

Web Site: http://www.yadsarah.org.il/site.asp

עבור לתוכן העמוד