מתנדבים ואינטרנט

(מתוך פרסומי המכון להתנדבות - יד שרה)

 

מתנדב אחד יכול לסייע לשנות ולשפר מצב של אדם יחיד, או של קהילה שלמה. קבוצה של אנשים יכולה לשנות אורחות חיים על-ידי השפעה על תהליכים מדיניים ומשפטיים. כעת, דמיינו לעצמכם שאתם מכפילים את מעגלי ההשפעה או הסיוע באלפי מונים, מעבר לגבולות הפיזיים של אותו מתנדב או מתנדבים והקהילה בה הם פועלים. כעת משדמיינתם את הפוטנציאל, חיזרו לארגונכם, או אליכם אישית, וחישבו כיצד אתם יכולים לנצל את הפוטנציאל של האינטרנט בכדי להעצים את ארגונכם או את הנושא אותו הוא מבקש לקדם. "לשנות ולהשפיע" הם מונחים המקבלים משמעות חדשה כאשר משתמשים בהם ברשת האינטרנט, אשר ניתן לאפיינה ככלי בעל עלות תפעול נמוכה יחסית, תפוצה גלובלית ויכולות הנעה ותשתית ארגונית נוחה. רשת האינטרנט מגיעה לאוכלוסיות שהארגון לא היה יכול להגיע אליהן בצורה אחרת, יש לה נוכחות מתמשכת ויומיומית ויכולת העברת מסרים מהירה.

 

חשיבותו של אתר האינטרנט

 

בנוסף למשימות השוטפות  שכל ארגון מתמודד אתן באופן יומיומי, הולך האינטרנט ותופס מקום חשוב יותר ויותר במשימות אלו, בעיקר כשמדובר בארגונים ללא כוונת רווח. דוח קינטרה-לות, החוקר מגמות בארגונים ללא כוונת רווח, מצא שלאינטרנט היה תפקיד בהשפעה על מתן תרומה בקרב יותר מ- 65% מהתורמים, בין אם תרמו באמצעות האינטרנט ובין אם בדרכים אחרות. מהמחקר עולה עוד, שיותר מ-8.6 מיליון בתי-אב בארה"ב תרמו יותר מ-3 מיליארד דולר בשנת 2004.[1] אם כן, המשמעות של ממצאי המחקר היא שעל הארגונים החברתיים לקיים נוכחות אינטרנטית אשר תעניק לגולש התנסות חיובית שבה האתר הופך למעשה להיות ראי של הארגון, מה שעד לא מכבר היה – המשרד. אולם, בניגוד למשרד, אשר ספק אם כל דכפין היה עובר ונכנס אליו לביקור – באתר האינטרנט אין מגבלה של זמן ומקום, והכניסה אליו אפשרית בכל שעה ומכל מקום על פני כדור הארץ.

 

מקצוענות, הצלחה, אמינות ושקיפות

 

האתר, שלעיתים מהווה את נקודת המפגש היחידה של הפרט עם הארגון, חייב לשקף את המסר שהארגון מבקש להעביר. מהו המסר שכל ארגון צריך להעביר? בארבע מילים- מקצוענות, הצלחה, אמינות וברוח הדרישה הציבורית העכשווית - שקיפות. ארבעת המסרים צריכים לבוא לידי ביטוי באתר האינטרנט באופן בהיר, ויזואלי ואטרקטיבי. מקצוענות יכולה לבוא לידי ביטוי בהבאתם של מחקרים שהארגון מבצע, בהפגנת השליטה שלו בתחום באמצעות הבאת נתונים, במתן נגישות למידע בתחום, ובאמצעות הצגת אנשי המקצוע שלו באתר. מהפן הויזואלי האתר צריך  להשתמש בתמונות או רקעים שמשקפים את אופי הארגון ומכבדים את אוכלוסיית היעד שלו (למשל, ניתן וכדאי לצמצם את השימוש בתמונות של ילדים/נפגעים/בעלי מוגבלויות מפאת כבודם). כמו כן, אין צורך להקצין בצורה מוגזמת בתיאור סבל ומחסור, הדבר מקטין את מידת האמינות של הארגון. איך מציגים אמינות? על ידי ציון מספר השנים שהארגון קיים, קשרים ושיתופי פעולה עם גופי ממשלה וקבוצות אחרות, ואזכור פרסים ואותות שקיבל הארגון משקף את הצלחותיו. ולבסוף, יש לדאוג לכך  שהאתר יפעל ויתפקד כראוי: שהגרפיקה והמסרים יהיו אחידים, שהאתר יתעדכן באופן קבוע ושתשומת הלב של הארגון תהיה ניכרת בו.

המסר הרביעי שהארגון מבקש להעביר הוא מידת שקיפותו. הפיכת ארגון לשקוף אינה דבר של מה בכך ונדרשות כמה פעולות בסיסיות בכדי להגיע לתוצר הסופי. ראשית, דרוש רואה חשבון שיעבור על הדוחות הכספיים ויספק תקציר שאותו ניתן לתרגם לכמה שפות. שנית, כדאי לפרסם את הועדות השונות הקיימות בארגון (כגון ועדת ביקורת) והאמצעים שהארגון נוקט בהם בכדי להתנהל באופן ראוי. כמו כן, חשוב להזכיר את התורמים המרכזיים של הארגון, מספר המתנדבים ואפילו שמותיהם, שמות חברי הועד המנהל וההנהלה הבכירה. 

 

אסטרטגיה

 

אתר אינטרנט דורש משאבים כספיים ואנושיים ולכן יש צורך לקבל החלטה אסטרטגית בארגון לגבי השימוש בו. החלטה שכזו תמנע מהאתר להיראות מוזנח ולהחטיא את מטרתו.

דוגמאות להחלטות אסטרטגיות יכולות להיות שאתר האינטרנט ישמש אך ורק כאתר יחסי ציבור, ויעודכנו בו רק אירועים יוצאי דופן, או למשל שהאתר יהיה בעברית ובאנגלית. דוגמה נוספת להחלטה כזו יכולה  להיות שלארגון יש שלושה קהלי יעד מרכזיים שאליהם  הוא מעוניין לפנות באמצעות האתר: תורמים ( לשם כך יש צורך להקים מערך תרומות באתר), הקהל הרחב ( לשם כך יש צורך להשתמש בשפה ברורה ומובנתבבהסברים על פעילות הארגון ), וקהל המטרה של הארגון (אשר אתו הארגון מתקשר באופן מקצועי). ארגונים אלו ישתמשו באתר שלהם בכדי לחזק את הארגון למשל באמצעות הקמת מערכות מידע שונות, מכירת חפצים וספרים. דוגמא מצוינת לאתר כגון זה היא של הצלב האדום האמריקאי[2] 

החלטה אסטרטגית נוספת יכולה להיות שהאתר ישמש כפלטפורמה המרכזית של הארגון להנעה של פעילים, לארגון מתנדבים ולגיוס תרומות. אתר שכזה הוא לדוגמא האתר של אידיאליסט.אורג [3] אשר תומך בארגונים חברתיים בכל העולם וקיים רק באינטרנט. או ארגון מובאון.אורג. (moveon.org) שמוחה על הכספים הגדולים שמניעים את הדמוקרטיה האמריקאית[4] ואשר אף הוא קיים רק באינטרנט.

 

אתר האינטרנט והמתנדבים

 

את העבודה עם מתנדבים באינטרנט ניתן לחלק לשניים: הנעת (mobilization) מתנדבים – קריאה לפעילות וארגון מתנדבים. שימוש במתנדבים לביצוע פעילות וירטואלית או מקוונת.

 

הנעה

אחד מהצדדים היפים יותר של הגלובליזציה הוא היכולת להניע מספר רב של אזרחים ברחבי העולם לפעול לטובת אירוע או נושא. נקודת המפנה בנושא זה התרחשה בימים ובשבועות שלאחר אסון מגדל התאומים בניו-יורק בשנת 2001, כאשר החברה האזרחית התגייסה באמצעות האינטרנט לתרום, להתנדב ולהקים אתרים שונים שיעסקו באספקטים שונים של האסון. ביתר עוצמה ניתן לראות את התופעה של ההתגייסות באסון הצונמי בדצמבר [5]2004 . ובאסון ניו-אורלינס/קטרינה. אחד הלקחים שנלמדו מאסון קטרינה הוא הצורך לגייס מתנדבים מתחומים שונים לסיוע בעת מצוקה שבאה בעקבות סופות, בעקבות לקח זה הוקם לפני מספר שבועות מאגר מתנדבים חדש בשם "עזרה בשעת אסון" http://www.helpindisaster.org/שהוקם לקראת שבוע המוכנות לקראת עונת ההוריקנים. האתר מופעל על ידי שני ארגונים (1-800-Volunteer.orgו- Points of Light Foundation & Volunteer Center National Network) ומיועד להתמודד עם אסונות דומים.

דואר אלקטרוני

מטרה אחרת שלשמה יש לגייס ולהניע מתנדבים היא לצורך ביצוע פעולה מיידית: סיוע לאירוע לא צפוי או הפגנה מצריך התארגנות מראש על ידי נגישות מיידית לרשימת תפוצה של מתנדבים בדואר אלקטרוני.

 

 

התנדבות וירטואלית (virtual volunteering) והתנדבות מקוונת (online volunteering)

מתנדבים וירטואליים ומתנדבים מקוונים יכולים לעשות את אחת משלושת הפעילויות הבאות: שידרוג פעילות קיימת, החלפת אנשי מקצוע בארגון והוספת נדבכי פעילות נוספים אשר לא היו קיימים בארגון. עצם קיומם של מתנדבים 'וירטואליים' בארגון אינו אומר בהכרח שפעילותם היא באמצעות טכנולוגיות בלבד, אלא שאין צורך בהימצאותם הפיזית בארגון. המתנדב 'המקוון', לעומת זאת, מתנדב באמצעות רשת האינטרנט ושלל הטכנולוגיות שקשורות בה. בשני המקרים התקשורת עם המתנדב מבוצעת באמצעות דוא"ל, או אמצעי תקשוב טכנולוגיים מבוססי-רשת אחרים (סקייפ, פודקאסטינג, בלוגים ועוד).

 

למה מתנדבים וירטואלי ומקוונים?

מתנדבים וירטואליים ומקוונים נחוצים, בגלל שהארגון גדל אך עלות אחזקת המשרדים גבוה מאוד. באמצעות מתנדבים וירטואליים שעות 'המשרד' מתרחבות, דבר המאפשר למתנדבים 'להגיע למשרד' בכל שעות היום ואין צורך ברכישת תוכנה וחומרה יקרים. באמצעות מתנדבים וירטואליים ניתן לבצע תוכניות שלארגון לא היתה אפשרות להוציאן לפועל בדרך אחרת, כגון, עריכת וידיאו, הקלטות שונות, עיצוב גרפי בפלאש (יקר), סיוע, הדרכה באמצעות הרשת, ניהול קבוצות דיון ועוד. כמו כן, מתנדבים אלו לא מוגבלים על ידי מגבלה פיזית, גיל, מין או מיקום גיאוגרפי.

 

כיצד מגייסים?

בכדי לגייס אנשים בעלי מיומנות טכנולוגיות כדאי לפנות אליהם באמצעות אתרי אינטרנט שייעודם ריכוז פניות של מתנדבים, כגון רוח טובה[6] או באמצעות אתרים ייעודים לנושא שלשמו אנו מחפשים מתנדב (עיצוב, תכנות, אמרגנות וכו'). בדרך זו ניתן לגייס מתנדבים שבדרכים אחרות קשה לאתר, כגון טכנאי מחשבים, מתכנתים או מנהלי תוכן, ועל ידי כך להרחיב את המאגר המסורתי של מתנדבי הארגון שמזדהים עם מטרותיו, למתנדבים אשר מזדהים עם הפרוייקט הספציפי אשר לו אתם מחפשים מתנדב.

 

חסמים להצלחה

מתנדבים וירטואליים הם לעיתים קרובות אנשים בעלי ידע מקצועי נרחב. יש לתאם דרישות וציפיות באופן מדויק בכדי לא לקבל מוצרים שהארגון לא התכוון להם כלל או שאין לו אפשרות להתמודד איתם. לדוגמא: תכנות פורומים – כאשר אין כח אדם להפעיל אותם. דוגמה אחרת היא תכנון מערכת מחשוב פשוטה מדי או  שאינה עונה על צרכי הארגון או שיש קושי בהטמעתה או שפועלת על מערכת מחשוב שונה שהעלות לבצע את ההתאמה למערכת הקיימת גבוהה מדי או בחירת גרפיקה שאיננה מתאימהועוד.

בכדי לעבוד עם מתנדבים מקוונים צריך הארגון למנות אדם בעל ידע נרחב באינטרנט ובמערכות הקשורות בו לעמוד בראש התוכנית. אדם זה יודע, מצד אחד,  מהו פוטנציאל התרומה של המתנדבים, ומצד שני, מכיר את הארגון ואת הצרכים שלו ויכול לגשר בין המתנדבים והצרכים בצורה אופטימאלית.

על מנהל המתנדבים לזהות ביחד עם הארגון מהן המשימות שצריך לבצעןולהגדיר את הדרישות מהמתנדבים באופן ברור. יש לקחת בחשבון את דרכי ההתקשרות עם המתנדבים הוירטואליים והאופן בו  תבחן עבודתם, ולקבוע מי אחראי לאשר אותה. צריך לזכור שלמתנדב וירטואלי קל  יותר להעלם. למתנדבים, בעיקר בעלי מקצוע ברמה גבוה יש לוח זמנים עמוס, שעות עבודה לא מוגדרות ולא תמיד הם עומדים בלוחות זמנים. פעמים רבות המחויבות שלהם נמוכה יותר בעיקר מפני שקשה להם 'לראות' את קהל היעד שלהם.

 

מגמה של התארגנות קהילתית

מאפייני האינטרנט והקלות היחסית של גישה לאנשים רבים בזמן קצר, מאפשרת לקבוצות של אזרחים שלהם עניין משותף להקים מערכי התנדבות בקלות ובמהירות (יחסית). דוגמא לכך הוא אתר קבוצת citizen action teamאשר התארגנה לסייע לנפגעי סופת ההוריקן קטרינה[7]. אולם יש מאות התארגנויות קטנות וקהילתיות המבוססות על טכנולוגיות מבוססות אינטרנט כגון בלוגים, אתרים הבנויים בעזרת טכנולוגיות הקוד הפתוח, פלון[8] ומערכות המספקות פלטפורמות אינטרנט שמופצות חינם[9].

 

 

סיכום

כיום, זקוק כל ארגון לאתר אינטרנט כחלון ראוה., מתנדבים וריטואלים ומקוונים יכולים להעצים את הארגון והאתר  בקשת רחבה של דרכים: על ידי הרחבת מעגל המתנדבים, פניה למתנדבים בעלי מיומנויות מקצועיות ייחודיות אשר לא היו מתפנים בדרכים אחרות לסייע לארגון, על ידי הסרת גבולות גיאוגרפים מפני מתנדבים והכללת מתנדבים בגילאים שונים ובעלי מוגבלויות. האינטרנט יכול לשמש כפלטפורמה רחבה לגיוס וארגון מתנדבים בין אם באמצעות אתר המיועד למטרה זו ובין אם כחלק מאתר הארגון עצמו. הדוא"ל משמש אף הוא כלי רב עוצמה בגיוס מיידי של מספר גדול של מתנדבים. האינטרנט מלא בכלים חדשים שניתן לגייס לצורכי הארגון ושמהווים את הדור השני של האינטרנט. אז אם אתם כבר משתמשים בקבוצות דיון, סרטים, מצלמות ומדברים בסקייפ עם ארגון הידידים בחו"ל, להלן מספר אתגרים טכנולוגים חדשים, שניתן להפעילם כדי לגייס מתנדבים. המשותף להם הוא שהם משתמשים ברשת האינטרנט בכדי להרחיב את המעגלים החברתיים: פודקאסטינג, נטוורקינג חברתי (social networking), בלוגים, וויקים (wikis)ו-  RSS

 

  

מקורות נוספים

 

ארגוני סיוע להתנדבות וירטואלית

אסטרטגיות לצדק חברתי ושוויון באמצעות האינטרנט:

APCNews: Civil society's monthly e-bulletin on strategic uses of the internet to  promote social justice and equality. Sign up to receive APCNews each month direct to your inbox

 

מקורות ומידע למנהלי מתנדבים וירטואליים

Virtual Volunteering Resources

http://www.serviceleader.org/new/virtual/index.php

איך ליישם עקרונות של ניהול מתנדבים של העולם האמיתי לשירות מקוון

The Virtual Volunteering Guidebook: How to Apply the Principle s of Real-World Volunteer Management to Online Service

by Susan J. Ellis and Jayne Cravens http://www.energizeinc.com/download/vvguide.pdf

 

הנעה וניהול מתנדבים

http://www.nationalserviceresources.org/initiatives/mobilizing_vols/mobilizing_vols.php

 

ארגון האו"ם להתנדבות

http://www.onlinevolunteering.org/index.htm

 

ארגון וקריאה למתנדבים באמצעות רשת האינטרנט

אחד מהאתרים הגדולים והטובים בעולם הוא ה- VOLUNTEER MATCH

החזון שלו מדבר על "מה אם" ברחבי האינטרנט יש קהילה של אנשים שמאמינים בכוח של ההתנדבות להעשיר את חיינו, "מה אם" ברחבי האינטרנט יש מיליוני אנשים טובים ומטרות טובות שניתן לחבר בכדי שישרתו את הכלל, "מה אם" ברחבי האינטרנט משתמשים בטכנולוגי לקידום ערכים ושותפויות שמחזקות את החברה האזרחית.

http://www.volunteermatch.org/about/vision/index.jsp

 

שירות הנוער הארה"ב (YOUTH SERVICE AMERICA) הוא ארגון אשר מבקש לקדם את ההתנדבות של אנשים צעירים, הארגון מחזיק את מאגר הזדמנויות ההתנדבות הגדול באמריקה: ששת אלפים ארגונים, יותר משלושים וחמישה אלף תוכניות ו-חמישים ושתים אלף הזדמנויות להתנדב

http://www.servenet.org/dsp_home_public.cfm

 

בישראל צריך לציין את עמותת "רוח טובה" אשר הקימה מאגר תורמים ומשדכת בין הארגונים המחפשים מתנדבים לבין המתנדבים עצמם http://www.ruachtova.org.il

 

 

טכנולוגיות

בנטק-טכנולוגיה למען האנושות

http://www.benetech.org/index.shtml

 

נט-בריבוע – כנס וירטואלי בנושא טכנולוגיות לשימוש בארגונים חברתיים

http://www.netsquared.org/

 

 


[1] Kintera/Luth nonprofit trend report/June 2005

http://www.kinterainc.com/site/apps/nl/content2.asp?c=owL8JoO7KzE&b=1510553&ct=2100091

 

 

[2] http://www.redcross.org/

 

[3] www.idealist.org

 

[4] http://moveon.org/

 

[5] http://www.google.com/tsunami_relief.html

 

[6] www.ruachtova.org.il

 

[7] http://www.citizenactionteam.org/

 

[8] www.plone.org

 

[9] מידע נוסף על התארגנויות קהילתיות ניתן למצוא באתר הכנס של grassroots technologies  http://organizerscollaborative.org/

 

 

עבור לתוכן העמוד