9% מהעסקים תרמו לקהילה ב-2007
הגדל

לחצו כאן לפרסום המקורי באתר "הארץ"

בתי עסק נידבו בשנה שעברה כסף, מוצרים ושירותים בסך 1.1 מיליארד שקלים והם צפויים להגדיל את תרומתם מדי שנה בכ200 מיליון שקלים. זאת לפי הערכה ראשונית שעשה מינהל למחקר וכלכלה במשרד התעשייה, מסחר ותעסוקה בניתוח שנועד לבחון את היקף הההתנדבות בקהילה של העולם העסקי בישראל.

בניתוח שערכה מצאה חוקרת המינהל רוני בר-צורי כי הרוב המכריע של העסקים, 91%, אינם תורמים לקהילה ואינם מתנדבים בה. רק כ11,500 עסקים (8.9%) תורמים. עוד מצאה בר-צורי ש90% מהתרומות, הן בכסף והן בשווה כסף, מקורן בכ-450 תאגידים גדולים.

הנתונים משקפים את העובדה שבניגוד למדינות המערב, ההתנדבות והמעורבות הקהילתית של עסקים בישראל עדיין בחיתוליהן - 7,600 עסקים דיווחו שהיו בעבר מעורבים, אבל הפסיקו. עם זאת, 15 אלף עסקים אמרו שהיו רוצים להיות מעורבים ולהתנדב אבל לא יודעים למי לפנות.

הניתוח, המתבסס על סקר בקרב כ-2,400 עסקים שהם מדגם מייצג של 125 אלף עסקים, מצא עוד כי 61% מהעסקים תורמים רק שווה כסף ו18%- תורמים רק כסף. השאר תורמים גם וגם. כ-44% מהתרומות נודבו לנזקקים בקהילה, 4.5% לילדים ונוער, 11% לחולים מאושפזים והשאר לאנשים עם מוגבלות וקשישים.

"אם משווים את סך ההתנדבות לרמת הפעילות של העסקים, היא זניחה. גם אם משווים לרמת השירותים שניתנים על ידי המדינה, היא שולית", אומר בני פפרמן, ראש המינהל. מדובר בערך באחוז או פחות מהרווחים של החברות ובשיעור דומה מתקציבי הביטוח הלאומי ומשרדי הבריאות והחינוך.

אבל פפרמן רואה חשיבות בהיקף ההולך וגדל של הנתינה וההתנדבות ויותר מכך בדפוסים שלהן. "עסקים תמיד תרמו לפילנתרופיה, אבל פה יש מעורבות פעילה. עסקים מפעילים בעצמם תוכניות וחלק מהעובדים פעילים בהן במהלך שעות העבודה ואחריהן. החברות מביאות לתוכניות ניסיון ניהולי ובוחרות לאן לתעל את התרומה. חבל שהמדינה לא מכוונת אותם יותר כדי למקד את הנתינה בתחומים שבהם הצורך גדול", הוא אומר.

רק לשליש מהתורמים יש עובד המופקד על התחום ורק ל28%- יש תקציב קבוע למטרה זו. ככל שעסק גדול יותר, כך הוא נוטה יותר לתרום. כשליש מהעסקים שבהם 100 עובדים או יותר מתנדבים בקהילה, לעומת 6% מהעסקים שבהם שניים עד תשעה עובדים.
"גישת האחריות החברתית כאסטרטגיה עסקית טרם חילחלה למודעות של רוב העסקים", כתבה בר-צורי. זאת בניגוד למצב בארה"ב, למשל, שם נתפשת ההתנדבות והתרומה לקהילה כתורמות גם לתדמית של העסק, ליכולתו למשוך לקוחות ולתחרות.
 

עבור לתוכן העמוד