קרן אור להשכלה גבוהה כמעט בחינם
הזדמנות ייחודית למי שנסיבות חייו לא אפשרו לו נגישות להשכלה גבוהה במסגרת תכנית "קרן אור" במרכז הבינתחומי בהרצליה. ארגון הבוגרים של המרכז גייס למעלה ממיליון שקל לטובת מלגות לסטודנטים מעוטי יכולת
1/08/2010
הגדל

 

 

תכנית לימודים ייחודית במרכז הבינתחומי בהרצליה מעניקה מדי שנה מלגות לימודים במדעי המחשב ובמנהל עסקים, בגובה כ-90% משכר הלימוד, לבעלי פוטנציאל גבוה ומוטיבציה חזקה להצליח, שנסיבות חייהם לא אפשרו להם להתבלט בלימודיהם התיכוניים.

 

כמעט חינם

התכנית -"קרן אור", נותנת הזדמנות לאנשים צעירים ומוכשרים שהרקע החברתי-כלכלי בו הם גדלו מהווה מחסום כניסה עבורם לתכניות אקדמיות ברמה גבוהה ומקשה עליהם להצליח בלימודים. הייחוד בתוכנית הוא האפשרות להתגבר על חסמי הכניסה הרגילים ללימודים אוניברסיטאיים כמו בגרות גבוהה ומבחנים פסיכומטריים, על ידי שימוש בתהליך מיון מקורי. בקביל חלק מהכספים שנתרמו יועברו לתוכנית לימודית מיוחדת המיועדת ליוצאי אתיופיה.

 

המועמדים לא נדרשים להשלים בגרויות מחדש או לעבור מבחנים פסיכומטריים, אלא עוברים במרכז הבינתחומי סדרת מבחנים והדמיות המספקות מדד "אמיתי יותר" לסגל האקדמי באשר ליכולותיהם האקדמיות והאישיות. אלו מבין הנבחנים אשר צולחים את שלבי הבדיקה, זוכים למלגת לימודים לתואר ראשון במדעי המחשב ובמנהל עסקים בגובה כ-90% משכר הלימוד וליווי וסיוע צמוד לאורך התואר כולו.

 

תהליך סינון מרענן

כדי להתקבל לתכנית נדרשת זכאות לבגרות, אולם לא מושם דגש על הביצועים בבית הספר התיכון ובבחינות הבגרות. בנוסף כאמור, נדרשת עמידה בסדנת המיון, שאינה מבוססת על ידע קודם. תהליך מקורי זה מתקן שתי עוולות חברתיות בו זמנית.


 

מחד הוא פותח צוהר נדרש ללימודים אקדמיים לאנשים מוכשרים שנסיבות חייהם לא אפשרו להם להגיע לכך קודם, ומאידך מוכיח דה- פקטו, שמבחנים הפסיכומטריים אינם המדד היחידי עוד ותעשיית הכסף סביב מבחני ההכנה, אינה בהכרח נחוצה וכמעט בלעדית כפי שהיא היום. לאנשים שלא עמדה להם היכולת להשקיע אלפי שקלים בהכנה לקראת לימודים אקדמיים או בתשלום שכר הלימוד הגבוה, זוהי בשורה מבורכת ורעננה.

 

יש מוח אין כסף

"מה שמונע מהרבה אנשים להגיע ללימודי תואר הוא לא יכולת הלמידה אלא המצב הסוציאלי, יש אנשים שיש להם את המוח אבל לא את הכסף", אומרת מיטל נסימוב, בוגרת התוכנית שכיום עובדת בחברת ההיי טק הבינלאומית SAP. "בגיל 21 לא היתה לי כל יכולת לממן את שכר לימוד, התוכנית נתנה לי אפשרות ללמוד את מה שרציתי בלי לעבוד ולחסוך ללימודים כמה שנים קודם". נסים ברמי גם הוא בוגר התוכנית, מספר: "לי לא היה פסיכומטרי, אמרו לי: 'בוא תעשה אצלנו מבחנים, מבחינתנו זה מדד מספיק טוב' עשיתי את שבוע הקבלה בו בעצם מדמים שבוע של לימודים, לומדים כל יום כל היום ומגישים עבודה יום לאחר מכן. בסוף השבוע עוברים מבחן על החומר כולו. עברתי את זה והתקבלתי".

 

מעגל של נתינה

כנראה שמשהו בדרך המיוחדת הזו שבחר הבינתחומי לעצמו עובדת, כי היום ברמי הוא בעל תואר שני במדעי המחשב, ועובד כתוכניתן בבנק הפועלים. "התמיכה היא פשוט מדהימה לאורך כל התואר, יש הרתמות מלאה של אנשי הסגל וכן של סטודנטים שהיו בתוכנית בעבר" הוא מסביר. "החניכה מצד הסטודנטים של קרן אור שסיימו את התואר מהווה השלמת מעגל ואתה יכול להרגיש שאתה יכול לתת בחזרה קצת ממה שקיבלת", מוסיפה נסימוב.

 

פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא המרכז הבינתחומי הרצליה, ביטא את התרגשותו הרבה מהירתמותם של הבוגרים הרבים לקמפיין: "היום לומדים בבינתחומי למעלה מ-5,000 סטודנטים, כחמישית מהם מקבלים מלגות. קמפיין גיוס התרומות הוקם על ידי הבוגרים, מתוך אחריות ומחויבות חברתית כלפי סטודנטים מעוטי יכולת כלכלית. אנו מושיטים יד לכל מי שמוכשר ורואים בבוגרים שלנו את ההשקעה הטובה ביותר."

 

"אני גאה להיות חלק מקמפיין ייחודי זה, הקיים רק באוניברסיטאות מובילות בעולם, שבמסגרתו מוזמנים הבוגרים לתרום חזרה למוסד האקדמי שבו למדו". מספר עו"ד גיל גושן, בוגר המחזור הראשון במרכז שתרם לקמפיין גיוס הכספים, "דווקא בזמנים קשים מוטלת על כולנו האחריות לתת לאלה שקשה להם יותר. בעזרתנו, יוכלו סטודנטים בעלי פוטנציאל שידם אינם משגת, לשנות את גורלם ולהגשים את חלומם".

 

אפקט החלחול

בתוכנית ישנו גם אלמנט קהילתי מחלחל. כאשר מתקבלים תלמידים לתחומים כמו מנהל עסקים או מדעי המחשב בקרב משפחה או קהילה שקודם לכן לא ראתה בלימודים אקדמיים מטרה נגישה, ישנו אפקט מחלחל המביא בני משפחה ומכרים נוספים לחתור גם כן לאותה מטרה.

 

"גדלתי בקריית שמונה למשפחה בת ארבעה ילדים" מספר ברמי. "אני הייתי הראשון שהלך ללימודים אקדמיים. האחיות שלי ראו שפרצתי את הדרך ואחותי הלכה בעקבותיי והשלימה תואר במסגרת התוכנית במנהל עסקים. ההשתתפות שלי פתחה צוהר אקדמי לכל המשפחה".

 

"לפעמים קצת קשה להבין מה מניע את הרצון הטוב הזה לעזור מצד הסגל והסטודנטים" מסכמת נסימוב, "אבל כאשר זה חודר אליך, אתה מתחיל להבין ולהרגיש שגם אתה רוצה להעניק, ושגם לך יש מה לתרום". 

 

·                         להרשמה לתוכנית ולפרטים נוספים לחצו כאן .  

 

YNET מעורבות

עבור לתוכן העמוד