פרופיל המתנדב הפוטנציאלי
אם אתה שייך לשכבה סוציו אקונומית גבוהה, בעלת השכלה גבוהה ובערך בן 45 אתה יכול להיכנס למאגר המתנדבים הפוטנציאלים. הפרופיל הממוצע של המתנדב, מסתבר, זהה לשלך.
28/10/2008

סקר שבוצע בחודשים האחרונים על ידי אחד ממכוני המחקר הגדולים בארץ, העלה כי לנשים בישראל יש היום עדיפות ברור בכל מה שקשור בהתנדבות. אבל במרכז להתנדבות בתל-אביב, העוקב אחר ההתפתחויות בנושא ההתנדבות, טוענים כי בשנים האחרונות המצב בארץ השתנה הרבה בזכות העובדה שאזרחים בישראל יוצאים עתה, בגיל צעיר יחסית, לפנסיה מוקדמת המפנה להם זמן לפעילויות פנאי ובכלל זה גם לפעולות התנדבות, ובין אלה ניתן למצוא לא מעטים.

בקרב אגפי הרווחה ברשויות המקומיות ברחבי הארץ יודעים עתה, כי כאשר נתקלים בבעיה ניתן לפנות לעזרה גם לאחד מארגוני הגברים, כמו "השולחן העגול" ו"רוטרי", שרק לאחרונה פתח את שעריו בפני נשים. אך עדיין ברור, שקבוצות הגברים במיעוט, והנשים ממשיכות לשלוט בכיפת ההתנדבות המדינה.

מיהו מתנדב פוטנציאלי? שאלה זו שואלים את עצמם כמעט כל ארגוני המתנדבים בבואם לגייס מתנדבים חדשים. האם אותה עקרת בית מעיר השדה הנוהגת לסייע מפעם לפעם לשכן הקשיש שלה לערוך את קניותיו, לנקות את ביתו ולבשל לו? האם הוא הנער בן ה-17 המגיע אחת לשבוע לסניף המקומי של מגן דוד אדום, או המשמר האזרחי לכמה שעות עבודה בהתאם למחויבות האישית שלו מבית הספר? ואולי זו הגברת מאחרי קו הטלפון המציגה את עצמה כנציגת האגודה למלחמה בסרטן ומנסה "למכור" לך את הרעיון לתרום באמצעות הטלפון לאגודה?
לפני כעשרים שנה, היו ארגוני ההתנדבות הדומיננטים בישראל, ארגונים שצמחו במדינות אנגלו-סכסיות. כמו ארצות הברית, אנגליה ודרום-אפריקה. לארגונים אלה, הייתה ועודנה מסורת ובעיקר תרבות של התנדבות עליה גדלו היהודים בקהילות שם. שכן בקהילות היהודיות, במדינות רבות, מטפלות הנהלות הקהילה בענייני הרווחה שלהם, ולא המדינה זה הם חיים. כמו ארגון הקצבות סעד לנזקקים, טיפול בקשישים, טיפולים רפואיים וכדומה. במיוחד נכונה הקביעה הזאת במדינות כמו ארצות הברית או דרום אפריקה, שאינן מדינות רווחה אלא מדינות ליברליות וקפיטליסטיות וכל פרט אמור לדאוג לרווחתו בעצמו.

בקהילות יהודיות אלו בחו"ל, היתה פעילות ההתנדבות וגיוס הכספים למטרות אלטרואיסטיות, חלק מתרבות החיים, וחלק מן החינוך אותו קיבלו הילדים היהודים בבית או בבית הספר היהודי. בין ארגוני ההתנדבות הראשונים, בלט חלקם של ארגוני נשים כמו ויצ"ו, נעמ"ת, נשות אמי"ת, אמונה. החתך בארגונים אלו היה גיל מבוגר יחסית, בדרך כלל אחרי גיל הפנסיה, והמתנדבים או המתנדבות ראו בו גם מעין מסגרת חברתית בלתי פורמלית.

בשנים האחרונות, חל שינוי הדרגתי בפרופיל של המתנדב המצוי, זה הפך צעיר יותר. בין המתנדבים ניתן לראות יותר את בני ה-45 פלוס, ולא רק את בני הגיל השלישי שפרשו לגמלאות.
לפי רפי גוטמן, מהמרכז להתנדבות, הסיבה לכך היא היציאה המוקדמת של אזרחים רבים במדינה לפנסיה. מה שמשאיר להם כמות גדולה שמאוד של זמן פנוי. "נתקלתי למשל במקרה של מכונאי רכב ותיק, שיצא לפנסיה מוקדמת והחל 'לטפס על הקירות', כדברי אישתו. עכשיו ה הצלחנו לשלב אותו בהעברת סדנאות להסבה מקצועית לעולים חדשים, בהתנדבות כמובן. עכשיו גם הוא, גם העולים וגם אנחנו מרוצים מן הענין".

דוגמא נוספת לרתימת בעלי מקצוע בגיל הביניים, הוא פרויקט טיפול שהשיניים בהרדמה מלאה עבור חריגים, המבוצע בבית איזי שפירא ברעננה. מנהלת המוסד, נעמי סטוצ'ינר, מספרת: " בהתחלה אמרו לי שבחיים לא אצליח להביא לכאן רופאי שיניים שיעבדו בהתנדבות. עובדה שלאט לאט גייסנו עוד רופא ועוד רופא. ערכנו ערב התרמה מיוחד למימון רכישת ציוד, לקחנו צ'אנס בענין הזה, והצלחנו. הכי חשוב עבור האנשים המצליחנים האלה, זה להראות להם שגם אתה רציני בענין של פעולת ההתנדבות, ואינך ממסמס את הזמן. לכן דאגנו להרים את הפרויקט מהר מאוד, והיום יש לנו רשימה של כמה עשרות רופאים העובדים במרפאה המיוחדת הזאת בהתנדבות, אגב, בארץ פועלת רק עוד מרפאה אחת שמבצעת טיפולי שיניים בהרדמה מלאה לחריגים שאינם מסוגלי לעמד בטיפול שיניים בדרך הרגילה".

פרויקט דומה, הוא פרויקט "הטוענים המשפטיים" של המרכז להתנדבות. כאן מתנדבים עורכי דים ללא תשלום, להגן על עולים חדשים בבתי דין לתביעות קטנות. על אף העובדה שמבחינת החוק אין אפשרות למתדינים להיות מיוצגים בבתי דין לתביעות קטנות על ידי עורכי דין, לעולים החדשים הושג אישור מיוחד. שכן מדובר במשפטים רבים הנוגעים לשכר עבודה או שכר דירה.
לפי מוזס, חלק חשוב בתהליך הורדת גיל המתנדבים קשור לפרויקט מחויבות אישית בכיתות י"א בבתי הספר, לפיו כל תלמיד חייב להקדיש מספר שעות בשבוע לפעילות התנדבותית.

ההתנדבות הפופולאריות בקרב בני הנוער, הם עדין ההתנדבויות הנחשבות 'כיפיות', כמו מד"א, או המשמר האזרחי. בשנים האחרונות חל שינוי מסוים של בני הנוער ורבים מבינהם בוחרים להתנדב גם במוסדות למוגבלים. חשוב לציין, שבשנים האחרונות גדל מאוד חלקן של תנועות הנוער בביצוע פעולות התנדבותיות, הן באמצעות מועצת תנועות הנוער, והן באמצעות תנועות נוער נפרדות, כמו למשל הצופים, מחנות העולים, בני עקיבא והשומר הצעיר.
גברים, מסתבר, מעדיפים התנדבויות אד-הוק. קל לגייס אותם לארגון של אירוע התרמה חד פעמי או התקנת לחצני מצוקה אצל קשישים, וקשה להתנדבויות המחייבות הופעה קבועה. גם בנושא התרומות הכספיות שומרים הדברים על יתרון. רק נשים מעטות, משום מה, מחליטות על דעת עצמן לתרום סכום משמעותי לארגון התנדבותי, מבלי שיתיעצו קודם עם בן זוגן.

מבחנה סוציו אקונומית, לפי אנשי המקצוע איתם שוחחנו, קיים עדין בקרב מג\ר המתנדבים יתרון בולט למשכילים יותר ובני השכבות המבוססות. לא רק בתרומות הכספיות, אלא גם בביצוע פעולות התנדבותיות נוספות. לפי מוזס, את אנשי השכונות קל יותר לרתום לפעולות התנדבותיות חד פעמיות, כמו למשל שיפוץ מבנה מסוים, מאשר לפעילות קבועה ומתמשכת. את היתרון ניתן להסביר בכך שלשכבות הנמוכות יש פחות זמן ומשאבים להשקיע למען הזולת. לפי גוטמן , המרכז, נראה לפחות שגם במישור הזה מתחילות לבצבץ מגמות חדשות. יותר ויותר גופים התנדבותיים חודרים היום לעיירות פיתוח ולמגזר הערבי. "אצלם יש המון מקרים של ביצוע פעולות התנדבות בלתי ממוסדות מבלי שהמתנדבים יהיו מודעים לכך שהם מבצעים פעולה התנדבותית".
בשנים האחרונות, גם נושא ההתנדבות הפך להיות ענין של אופנה. אם לפני שנתיים נושא העולים החדשים היה 'אין', הרי שכיום הפכו להיות הגופים להגנת בעלי חיים, כמו "תנו לחיות לחיות", או "צער בעלי חיים" לפופולרים ביותר, לצד תנועות השמירה על איכות הסביבה, בזכות פעולותיו הנמרצות של השר החדש יוסי שריד.

גוטמן: "לפני שנתיים הוצפנו בקריאות של אזרחים שביקשו לתרום בגדים וציוד לאתיופים היום הגל הזה פסק. לעומת זאת, בימים האחרונים הוצפנו בפניות של אזרחים שביקשו לסייע לתושבים מישובי הצפון".

המתנדב הפוטנציאלי מבקש היום תמורה מסוימת עבור עבודתו, בעיקר ברמת הסיפוק. וזו בעצם הבעיה הגדולה של גופי ההתנדבות. שכן, הצורך בסיפוק המתנדב גדל והולך, ואיתו הקושי למצוא ולהעניק אותו. הנטיה הפכה לערב יותר את המתנדבים בקבלת החלטות בכל גוף, לשלוח אותם להשתלמויות מקצועיות, כדי שיחושו שהם חלק מהמערכת. גוטמן: "המתנדב היום גם יותר מפונק. הוא מעונין במקום התנדבות קרוב לבית או לעבודה, ורק בשעות המתאימות לו ובכמות המתאימה לו. ואתה צריך לשבור את הראש ולמצוא לו את המשבצת המתאימה לו ביותר. אבל אנחנו לא מתלוננים, זו העבודה שלנו, והעיקר שיבואו עוד ועוד מתנדבים".

ראוי לציין, שעדין ניתן להבחין באופן ברור בעדיפות של המתנדבים במגזר הדתי, הן בקרב בני הנוער והן בקרב המבוגרים, מאשר במגזר החילוני. שכן הציבור הדתי מחויב ערכית לנושא ההתנדבות שם הוא חלק מן התרבות עליה צמח. כך למשל חלקן של תנועות הנוער הדתיות כמו בני עקיבא, גדול יחסית בתחום. במגזר הדתי חרדי, פועלת מערכת התנדבותית מרשימה מאוד בהיקפה ויעילותה. החל מגמילות חסדים, וכלה במוסדות רפואיים  הדואגים למימון ניתוחים מסובכים ואף הטסת חולים נזקקים לחו"ל במטוסים מיוחדים. כמו למשל עמותת "עזרה ומרפא", שמדי שנה זוכה באות הנשיא למתנדב. " לגופים הללו יש ציוד שגם בתי החולים בארץ אינם יכולים ואינם מרשים לעצמם לרכוש והם משתמשים בו לטובת הכלל", מספר גוטמן. אחד הגופים הדתיים המוכרים בנושא השאלת ציוד רפואי חינם, הוא "יד שרה". צדקה ותרומה לעניים וחולים במגזר החרדי היא ענין שבשיגרה הפעולות ההתנדבותיות אגב מיועדות גם לחילונים הפונים לעמותות החרדיות ומצליחים לשכנע בהזדקקותם לעזרה.

.

 

עבור לתוכן העמוד