תרומות בסופר
16/02/2009
הגדל

מי שנוהג לערוך את קניותיו באחד מסניפי רשתות השיווק הופתע לגלות, כי בתום החשבון מבקשת ממנו הקופאית להרים תרומה למן מטרה התנדבותית ואכן, מה יעלו, או יורידו 5-10 שקלים בתוך חשבון של 200-300 שקל?

גם מי שמתלבט, מתקשה לסרב מול עיניה הבוחנות של הקופאית, תודו, גם לכם לא נעים במיוחד להראות כקמצנים לאלה העומדים מאחוריכם בתור. באותו רגע קצר, אינכם יכולים לסבול את העובדה שהפרופיל החברתי שלכם יינזק ואתם תתגלו כנרקיסיסטים המשקיעים בעצמם ובמשפחתם שאינם נותנים את הדעת לצרכי הזולת, אז לעיתים, ותודו שנית, יותר בגלל הלחץ החברתי והאי נוחות אתם מוסיפים את התרומה לחשבון מעבירים את הכל בכרטיס האשראי ושכוחים מהמחווה.

מתברר כי ההתנדבות הפכה להיות מתוחכמת. כל אפיק שיווקי לגיוס כמה שקלים הפך ללגיטימי. לא רק דרך הקופאית בסופרמרקט, אלא גם באמצעות מכירה בטלפון בדיוק כפי שמסים למכור לך מנוי לתיאטרון. אבל הכי יעיל זה לסכם עם ארגון גדול, כמו רשת שיווק, במקרה שציינו, או כל מקום עבודה גדול ומאורגן אחר לקחת חלק ולתת יד בנושא.

לתחום ההתנדבות נכנסו בשנים האחרונות בנקים, חברות מחשבים, חברות ביטוח ומפעלים גדולים, ניתן למצוא רשימה ארוכה של חברות מכוכבות ביניהם ויזה, מי עדן, בנק דיסקונט, התעשיה הצבאית ועוד רבים וטובים אחרים. כל ארגון עובדים או מפעל, בוחר לאמץ לעצמו בהתאם למדיניות, ולתדמית אותה הוא מבקש ליצור, את נושא ההתנדבות הקרוב אליו ובו הוא משקיע. חברת המחשבים דיגיטל מאמצת לדוגמא את התזמורת הפילהרמונית הצעירה, אחרים מאמצים סטודנטים נזקקים, ספורטאים בתחילת דרכם והרעיונות רבים ומגוונים.

סוג אחר של הסתייעות בארגונים לביצוע פעילות התנדבותית, עושה המועצה הלאומית למניעת תאונות. היא מארגנת קורסים בבתי ספר, ומסמיכה משקיפי תנועה.
משה קריף, דובר החברה: "הארגון שלנו שם לו מטרה לצמצם את מספר תאונות הדרכים, תוך דגש על הצד האנושי. ככל שהנהגים והולכי הרגל יעשו פחות טעויות, יהיו פחות תאונות ופחות נפגעים. לכן טבעי הוא שנעזר בגופים מוסדיים, בעלי מאגרים אנושים גדולים. כמו בתי ספר לדוגמא שם נמצא דור הנהגים החדש.

הבחירה בנושאי ההתנדבות היא וולונטרית ולא  תמיד ממוסדת באמצעות ארגוני הגג של המתנדבים, והיא משתנה משנה לשנה בהתאם לצורך. בנק דיסקונט למשל, לקח על עצמו את נושא ההתנדבות כחלק מהפרופיל התרבותי אותו בונה הבנק. במקביל לתפקודו העסקי מסחרי. "אנחנו רואים את עצמנו כחלק מן הקהילה בה אנחנו פועלים, וזו הפילוסופיה של הבנק שלנו מאז נוסד כבנק קטן בתל-אביב הקטנה", אומר יעקה הלוי, נציג הבנק. "זו הפילוסופיה המנחה אותנו כבנק וכעובדים של בנק". היצור ההתנדבותי המעשי החל בבנק דיסקונט לפני 12 שנים עם יסוד תוכנית "מפעלות דיסקונט לקידום התרבות והאמנות" במסגרת הבנק. על פי התוכנית, תומך הבנק באמנים ישראלים הפועלים בישראל בלבד. העזרה כספית בעיקרה, אבל לא רק. לעיתים מתבטא הסיוע לספורטאי או לאמן ברכישת כרטיס טיסה לתחרות, או לתערוכה בחו"ל, לעיתים ברכישת ציוד, או כלי נגינה, ולעיתים בהשגת מקום להצגת העבודות.

 

עבור לתוכן העמוד