טרנד חדש בעולם ההתנדבות
מתנות שמייצרים בעלי מוגבלויות ובני נוער בסיכון, הפסח יוענקו לעובדים מתנות בסימן חברתי - שי פרי ידיהם של אוכלוסיות מיוחדות
הגדל

מביקוש מיוחד נהנות גם המתנות החסכוניות - כמו קומקום חשמלי שמרתיח מים בתוך שלוש שניות או סיר טיגון המסתפק בכף שמן לכל ק"ג צ'יפס 
ב"בית של סוזאן" בשכונת תלפיות בירושלים עמלו השבוע שני נערים בני 17 על יצירת מחרוזת משובצת באבני זכוכית. שניים אחרים עסקו בהתקנת פמוטים. עד יום ראשון ישלימו הנערים הרכבה של עשר מחרוזות כאלה ועוד עשרה פמוטים, ואז הם יישלחו לארגונים במשק שיעניקו אותם כשי לעובדים לקראת הפסח.

באותה שעה, בשכונת התקווה שבתל אביב, בחלל הנקרא "ביטוי צרוף", עסקו כמה נערות ביצירת כלי יודאיקה. מוצרים אלה יישלחו בימים הקרובים לכמה משגרירויות ישראל בעולם.

בשני המקרים התמורה עוברת בחלקה לבני הנוער ובחלקה לאחזקת המקום שבו הם הם מכינים את המוצרים. שני הפרויקטים, שיצאו לדרך לפני שלוש שנים ומכונים "נקודת מפנה", מנוהלים על ידי הבנק הבינלאומי, הג'וינט ועמותת מתן, העוזרת ליצור קשר בין גופים עסקיים לאוכלוסיות מיוחדות.

הבית של סוזאן וביטוי צרוף הם שניים מתוך עשרות מיזמים תעסוקתיים ברחבי המדינה (בהם בית השאנטי בתל אביב, שבאחרונה פתח "סניף" מדרום לבאר שבע) שבהם מועסקים בני נוער בסיכון ומבוגרים בעלי מוגבלויות המייצרים, תמורת שכר סמלי, מוצרים המגיעים לשוק המתנות הישראלי, בעיקר כשי לעובדים לקראת החגים.
מדובר במוצרי שי מגוונים - מתקנים לעפרונות, חרוזים, מעמדים למצות, מגנטים למקרר, כיס לאפיקומן ומוצרי מאפה. גם האריזות למוצרים מיוצרות בדרך כלל על ידי אוכלוסייה מיוחדת זו. "משנה לשנה גדל מספר החברות הרוכשות עבור עובדיהן מוצרי שי שיוצרו בידי בני נוער בסיכון או מבוגרים בעלי צרכים מיוחדים", אומרת אהובה ינאי, מנכ"לית מתן. ינאי אומרת שהחברות רוכשות את המוצרים לא רק כשי לקראת החגים, אלא גם כדי להעניקם לעובד המציין אירוע משפחתי כגון נישואים.
 
ינאי טוענת שתופעה זו, של מתן שי שיוצר בידי אוכלוסייה מיוחדת, נמצאת רק בתחילת דרכה והיא עדיין לא צברה מספיק תאוצה. "החברה בישראל עדיין מתקשה לקבל את השונה", היא אומרת. "הדעות הקדומות עדיין קיימות. רובנו לא מבינים שלנכים, לעיוורים וליתר האנשים המוגבלים יש יכולות מדהימות".

בין החברות שכן הבינו, מונה ינאי את כלל תעשיות, ECI, טבע, הבנק הבינלאומי, בנק אוצר החייל ונטוויז'ן. "קיימות גם כמה חברות היי-טק וגם משרד עורכי דין גדול הרוכשים מתנות שיוצרו על ידי בעלי מוגבלויות, אך הם מעדיפים שלא לפרסם זאת ברבים. זה סוג של מתן בסתר, כנראה".

באדיבות "דה מרקר"

 

עבור לתוכן העמוד