משמרות הזה"ב בסכנת סגירה
בעבור שנת 2013 כבר העבירה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לאגף התנועה של משטרת ישראל תקציב של חמישה מיליון שקלים למימון 35 תקני שוטר, אולם במקום השוטרות המדריכות מציעים להפקיד את תחום הכשרת משמרות הזה"ב בידיהם של מתנדבי משטרה.
הגדל

בלי תמרורים? משמרות הזה"ב בסכנת סגירה

התוכנית להדרכת תלמידים לזהירות בדרכים עומדת בפני קריסה, עם הפסקת מימון התקנים לשוטרות הזה"ב מתחילת 2014

 

מפעל משמרות הזה"ב (זהירות בדרכים) המיתולוגי, הפועל כבר יותר מ-50 שנה, עומד בפני סכנת סגירה לאחר שהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הודיעה כי בכוונתה להפסיק את מימון התקנים של שוטרות הזה"ב החל בינואר 2014. בימים הקרובים צפויה להתקיים פגישה בין נציגי משרד החינוך, המשטרה והרשות, לצורך מציאת פתרון למצוקה התקציבית.


במסגרת תפקידן עוסקות השוטרות בהדרכת ילדים בבתי ספר בתחום הזהירות בדרכים, בהעברת מערכי שיעור בכיתה ובהכשרת הילדים לרכיבה בטוחה על אופניים, וכן בהכשרת תלמידי כיתות ה'- ו' לקראת פעילותם במשמרות הזה"ב. לפני כחודש וחצי גיבש יו"ר הרשות ד"ר יעקב שיינין מסמך המפרט את התוכנית המוצעת למשמרות הזה"ב לשנת 2014, ובמסמך שהגיע לידי nrg מעריב כתב שיינין כי "החל בשנת 2014 לא נממן יותר שוטרות זה"ב למשטרת ישראל".

בעבור שנת 2013 כבר העבירה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לאגף התנועה של משטרת ישראל תקציב של חמישה מיליון שקלים למימון 35 תקני שוטר, אולם במקום השוטרות המדריכות מציע שיינין להפקיד את תחום הכשרת משמרות הזה"ב בידיהם של מתנדבי משטרה. "להערכתי, במודל זה העלות השנתית תהיה נמוכה משמעותית מחמישה מיליון שקלים לשנה, והאפקטיביות תהיה גדולה לעין שיעור מהמצב הקיים", הוסיף וכתב שיינין.

בניגוד לשיינין יש לא מעט הסבורים שהצעד עלול דווקא לגרום לקריסתו המוחלטת של מפעל משמרות הזה"ב. "האם יעלה על הדעת שקורס נהיגה מונעת יועבר על ידי מתנדבים?" אומרת אתי בנימין, יו"ר הנהגת ההורים הארצית. "איך בכלל מעיזים לקחת מפעל מציל חיים ולתת אותו למתנדבים שיום אחד יגיעו ויומיים לא? מדובר בקיצוץ שיפגע בבטן הרכה, בילדים שלנו". "איזו סנקציה אפשר להפעיל על מתנדב שלא מגיע להדרכה?" תוהה רפאל צוברי, נציג הנהגת ההורים בצפת.

בדיון שהתקיים לפני כשבועיים בוועדת החינוך של הכנסת הועלה הנושא על ידי הממונה הארצי לבטיחות בדרכים של משרד החינוך, מקס אבירם, שהביע את דאגתו וביקש את התערבות הוועדה בסוגיה. "לפי הסטטיסטיקות, במקומות שמשמרות הזה"ב פועלות בהם תלמידים לא נפגעים בתאונות", אמר אבירם.

לפי נתוני עמותת "אור ירוק" נהרגים בכל שנה בתאונות דרכים כ-40 ילדים. מבין מדינות ה-
OECD ניצבת ישראל במקום הראשון בשיעור הילדים הנהרגים בתאונות דרכים. מנתונים שהוצגו בוועדה עולה כי היפגעות ילדים בגילאי 14-0 מתרחשת בעיקר בשעות הבוקר ואחר הצהריים - כשהתלמידים מגיעים למוסדות החינוך ויוצאים מהם - מה שמדגיש את חשיבות משמרות הזה"ב.

מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמסר: "נושא הבטיחות בסביבת בתי הספר צריך להיות מנוהל בידי גורם אחד שירכז את משמרות הזה"ב, תשתיות הבטיחות, הדרכת התלמידים ונושאים נוספים. בימים אלה נערכת עבודת מטה עם אגף התנועה במשטרה ומשרד החינוך, כדי לסכם את הפעלת משמרות הזה"ב ביעילות גדולה יותר מהקיים. המתנדבים האיכותיים שנעסיק יהיו מחויבים לתפקיד באופן שאינו נופל ממקבלי שכר".   באדיבות מעריב
http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/499/413.html

עבור לתוכן העמוד