גידול במספר בוגרי י"ב שמתנדבים לשנת שירות
הגדל

נוער ערכי

דו"ח: גידול במספר בוגרי י"ב שמתנדבים לשנת שירות

לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מספר המתנדבים גדל בשיעור מצטבר של 31% בין 2010 ל–2015 ■ רוב ההתנדבות מתבצעת במסגרות כמו פנימיות, כפרי נוער ומרכזי טיפול לבעלי מוגבלויות

 

 

שנת שירות אינה חובה לבוגרי תיכונים בישראל, ואף שהיא מיתוספת לשנות השירות הצבאי - מספר בוגרי י"ב הנרשמים להתנדבות במסגרתה גדל והולך בשנים האחרונות. כך עולה מדו"ח של מכון המחקר והמידע של הכנסת, שהוכן עבור ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), לקראת הצעות חוק לשיפור תנאי ומעמד המתנדבים לשנת שירות, לנוכח העלייה בביקוש להתנדב.

ההתנדבות מתבצעת במסגרות כמו פנימיות וכפרי נוער, בתי ספר שדה, מרכזים קהילתיים ומרכזי טיפול לאנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים. הפעילות מתבצעת בדרך כלל באזורי פריפריה ואזורים עם אוכלוסיות מוחלשות. רוב המתנדבים עושים את שנת השירות במסגרת התנועה הקיבוצית, תנועות וארגוני נוער. כיום יש בישראל 29 גופים משלחים שמפעילים מתנדבי שנת שירות, ו–3 גופים נוספים יתחילו לפעול בשנת הפעילות תשע"ו (2015–2016).

מספר המתנדבים לשנת שירות נקבע בעיקר לפי מספר מכסות דחיית השירות הצבאי שמאשר משרד הביטחון. מספר המתנדבים לשנת שירות במסגרת מסלול גרעיני הנח"ל אינו מוגבל, זאת משום שהאגף הביטחוני־חברתי במשרד הביטחון מסכם עם חטיבת התכנון ומינהל כוח האדם באכ"א את היקף מכסות דחיית השירות למתנדבים. מהדו"ח עולה כי מספר הפונים לגופים המשלחים בבקשה להתנדב לשנת שירות גדול ממספר התקנים הקיים, וכי במהלך השנים חל גידול במספר המתנדבים לשנת שירות.

קומונה של שנת שירות אייל טואג

מהנתונים עולה כי בין 2010–2011 ל–2014–2015 עלה מספר דחיית תקני הגיוס שאישר משרד הביטחון בשיעור מצטבר של כ–31%, ובשיעור שנתי ממוצע של כ–7%. מספר המתנדבים בפועל במסלול הרגיל (לא בגרעיני נח"ל) עלה באותה תקופה בשיעור נמוך יותר — שינוי מצטבר של כ–26%, ושינוי שנתי ממוצע של כ–6%.

הטיפול במתנדבים הוא פרויקט בין־משרדי: מספר המתנדבים נקבע, כאמור, על ידי מספר מכסות דחיית השירות שמאשר משרד הביטחון בתיאום עם הצבא; האגף הביטחוני־חברתי במשרד הביטחון אחראי על ההכרה בגופים המשלחים, על אישור המשימות שלהם ועל הקצאת תקני דחיית השירות הצבאי; משרד החינוך אחראי על אישור זכאות של הגופים המשלחים (תנועות נוער בעיקר) ותקצובם; ומשרד החינוך תומך באחזקת המתנדבים, כולל השתתפות בהוצאות. התמיכה הממוצעת של משרד החינוך ב-2011–2014 היתה כ-14,968 שקל למתנדב.

בנוסף, משרד התחבורה משתתף בהוצאות הנסיעות של המתנדבים מבית הוריהם למקום מגוריהם בשנת ההתנדבות. גובה ההשתתפות הינו בתעריף קבוע של 166.5 שקל בחודש למתנדב, - כ-1,998 שקל למתנדב בשנה.

בתוכנית: נסיעות חינם וימי הוקרה למתנדבים

 

בכנסת מקדמים שתי הצעות חוק לשיפור תנאי ההתנדבות. הצעת חוק אחת, שהגיש ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), מבקשת לפטור מתנדבים לשנת שירות מדמי נסיעה בתחבורה ציבורית. מהדו"ח עולה כי העלות הכוללת של נסיעות המתנדבים מביתם לתחנה המרכזית בעירם (שאינן מסובסדות כיום), מעירם לעיר שבה הם מתנדבים (מסובסדות כיום על ידי משרד התחבורה), וממקום מגוריהם למקום ההתנדבות (מסובסדות כיום על ידי משרד החינוך), היא כ-430 שקל בחודש לכל מתנדב, וכ-17 מיליון שקל בשנה לכלל המתנדבים.

הצעת החוק השנייה, שהגיש ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני), מבקשת להגדיר את מסגרת שנת השירות, תקופתה והיקפה, לחייב הנפקת תעודת מתנדב בשנת שירות, לקבוע את מספר מכסות דחיית השירות המינימלי באופן הדרגתי, לקבוע תנאי שירות הכוללים פטור מדמי נסיעה בתחבורה ציבורית, ימי חופשה, ימי העשרה והוקרה, וכן קביעת חובות הגוף המשלח בנוגע לתהליך המיון, הקבלה, הכשרת והדרכת המתנדבים.

יחימוביץ' מסרה כי "הנתונים מלמדים שמתנדבי שנות השירות תורמים משמעותית לקהילה ולחברה, רוכשים עומק ערכי וחברתי בעצמם ומגיעים בשלים יותר לצבא. מטרת החוק היא להסדיר ולהרחיב את מפעל שנת השירות, ולאפשר לכל מי שבוחר בכך לדחות את השירות הצבאי בשנה ולצאת לשנת התנדבות. ישראל היא ייחודית בהיקפי הגיוס שלה לצבא, אבל בנושא השירות ההתנדבותי הממוסד יש לנו גם מה ללמוד ממדינות אחרות. השילוב עם הניסיון הרב שנצבר אצלנו, מייצר תשתית למיסוד ותקצוב מסודר של התופעה המבורכת הזאת".

http://www.themarker.com/career/1.2709878  באדיבות  הארץ

עבור לתוכן העמוד