עושים מוזיקה יחד

26/12/2017
עושים מוזיקה יחד (הגדל)

איך נשמע הרכב המורכב מדרוזים, יוצאי אתיופיה, דתיים וחילונים? הכירו את המיזם החינוכי "יוצרים ביחד" שמפגיש בין בני נוער שונים ממגוון הקבוצות והקהילות של החברה הישראלית במרכזי הווליום. בכנס דב לאוטמן הנערות והנערים יעלו על הבמה לביצוע משותף ומרגש. 

 

מחר זה קורה. בני נוער הנוטלים חלק בתכנית ווליום - רשת מועדוני מוזיקה לנוער הפועלים במיזם משותף של פורום דב לאוטמן והחברה למתנ"סים הארצית, תעלה בהופעה משותפת בהרכבים מעורבים, על הבמה המרכזית של כנס דב לאוטמן השנתי. בני הנוער יופיעו בשיר משותף בשפה העברית והערבית, וגם בשיר מקורי אותו כתבו ביחד במהלך המפגשים שקיימו. הכנס יתקיים מחר (ה-26 לדצמבר) בשותפות של קרן לאוטמן, האוניברסיטה הפתוחה, עיריית רעננה ושותפים נוספים בקמפוס של האוניברסיטה הפתוחה ברעננה, במעמד נשיא המדינה.


הכירו את מיזם יוצרים ביחד - מיזם חינוכי ארצי אשר מפגיש בין בני נוער שונים ממגוון הקבוצות והקהילות של החברה הישראלית הפעילים במרכזי הווליום: מרכז ווליום במתנ"ס גוש עציון בו שותף נוער דתי-לאומי, מרכז ווליום במתנ"ס בנתניה אליו מגיעים נוער חילוני, עולי העדה האתיופית, מרכז ווליום במתנ"ס בג'וליס בו לומדים בני נוער דרוזי. במסגרת המיזם פועלים ליצירת מפגש ושיח בין בני נוער שלא נפגשים ביום יום שלהם בכדי להעמיק את ההכרות הבין-אישית והבין-תרבותית, ועל ידי כך לנפץ סטיגמות ודעות קדומות של האחד על האחר.


במסגרת המיזם נפגשו 18 בני נוער ממרכזי הווליום לסדרה של מפגשים: מפגשים מארחים - בהם כל אחד משלושת מרכזי הווליום מארחים את שאר בני הנוער המשתתפים במיזם במרכזים הקהילתיים ביישוב שלהם. מטרת מפגשים אלו, היא שבני הנוער ייחשפו ליישוב וקהילה מהם הגיעו בני הנוער במקום. יש לכך חשיבות גבוהה בתהליכי ההכרות והלמידה האישיים.


כל מרכז תכנן ביחד היכן לבקר, איזה סיור לעשות, את מי לפגוש, איזה פעילות לעשות וכו'. עד כה התקיימו מפגשים במתנ"ס נתניה, שם נפגשו לראשונה, ביקרו בשכונה, למדו על הקהילה האתיופית (סיפור העלייה, מנהגים, מאכלים, מוזיקה אותנטית), ובמתנ"ס ג'וליס, יישוב דרוזי בצפון הארץ, שם ביקרו בני הנוער בבית בד בעיצומה של תקופת מסיק הזיתים, ביקרו בבית המורשת הדרוזית (למדו על מקור העדה הדרוזית, הקשר המיוחד עם מדינת ישראל, הקשר ליהדות, תרומת העדה למדינה ולצה"ל, למדו על המנהגים והתרבות הדרוזית) וכמובן ערכו חזרות לקראת המופע.

 

להגביר את הווליום בשיח הציבורי

אדם, (14), הוא DJ ומפיק מוזיקה תושב ג'וליס. "אני חניך במרכז הווליום במתנ"ס ג'וליס מהיום הראשון שהקימו אותו", מספר אדם. "אנחנו כולם פה חברים, יצא לי להכיר הרבה אנשים חדשים ואנחנו ממש מחכים לפגוש אחד את השני בין המפגשים". מבחינתו מיזם יוצרים ביחד זאת תכנית חשובה, "כי היא מפגישה את כולנו, ואנחנו יוצרים מוזיקה ביחד. אהבתי בעיקר את החלק שכתבנו שיר ביחד, שכל אחד נתן מעצמו לתוך השיר. זה מאוד מיוחד בעיניי".


לני מילוא, מנהלת פורום דב לאוטמן למדיניות החינוך מספרת כי בשלוש השנים האחרונות, מאז הקמתו, כינס פורום דב לאוטמן שותפים מכל הקבוצות בישראל, אשר פועלים מתוך תחושת אחריות, על מנת להעלות לסדר היום נושאי חינוך לסובלנות, ושותפות לשיח ערני ונגיש וזאת כדי להגביר את הווליום בשיח הציבורי, לבחור בטוב המשותף ולבחור לחיות ביחד בחברה סובלנית ומכבדת. "המיזם "יוצרים ביחד" בהשתתפות בני הנוער מרחבי הארץ, מדגים לנו כיצד המוזיקה יכולה להוות כלי חינוכי-חברתי המפגיש בין בני נוער ממגוון הקבוצות בחברה הישראלית. תהליך הכתיבה המרגש ויצירת המוזיקה המשותפת שיצרו בני הנוער בפרויקט הוא דוגמה לחיים ביחד - איך עושים את זה ולא רק מדברים".


נוי אביב, (12), שמשתתפת במיזם במרכז ווליום בנתניה מרגישה שאפשר לפתור הרבה דברים במדינה באמצעות מוזיקה. "מוזיקה מחברת בין אנשים. במשך כל השנה אני נפגשת במרכז ווליום עם כל החברים והחברות שלי ואנחנו שרים ומנגנים ועושים דברים ביחד",מספרת. "מה שמיוחד ביוצרים ביחד זה שנפגשנו עם בני נוער אחרים שלא הייתי פוגשת אף פעם ומיד ממש הכרנו ונהיינו חברים וזה הרבה בזכות המוזיקה". 


מבחינת מישל בן שטרית, מנהל מחלקת ילדים, נוער וצעירים בחברה למתנ"סים הארצית, יש למיזם פוטנציאל עצום לשינוי בחברה הישראלית השסועה. "המיזם יוצרים ביחד הוא מרגש כי בעצם אנחנו לא רק מדברים על חיים משותפים בישראל, אלא עושים את זה הלכה למעשה. הרעיון שלהפגיש בני נוער ממקומות שונים, ובעלי רקע שונה, לתהליך של סדרת מפגשים, מאפשר לבני הנוער לעבור תהליך משמעותי של הכרות הדדית ושבירת סטיגמות. השימוש במוזיקה ככלי ליצור גשר בין בני הנוער, הוא הנוסחה המנצחת שבאמצעותה אנחנו פועלים ברשת מרכזי הווליום שלנו".

באדיבות ynet

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5046226,00.html 

עבור לתוכן העמוד