זה מתחיל בבית הספר: השתלבות מוצלחת של אנשים עם מוגבלויות בחברה

1/01/2018
זה מתחיל בבית הספר: השתלבות מוצלחת של אנשים עם מוגבלויות בחברה (הגדל)

למה מורים כל כך חשובים בתהליך ההשתלבות של האנשים עם המוגבלויות בחברה, ולמה חשוב שהתהליך הזה יתחיל כבר בבית הספר?

התופעות של התנגדות תושבים להקמת הוסטל, פנימייה או דירות לאנשים עם מוגבלויות בקרבתם הן די נפוצות, לצערנו. על פי מחקר של הכנסת מ-2012, כ-50 אחוז מאזרחי ישראל הביעו התנגדות לשילוב אנשים עם מוגבלויות בקהילה שלהם, כשהסיבה העיקרית אותה פירטו הייתה - שהדיירים החדשים יביאו לירידה בערך דירתם. התופעה המכונה NIMBY, ראשי תיבות של Not In My Back Yard, ובתרגום חופשי - "לא בחצר האחורית שלי", נפוצה לא רק בישראל, אלא בעולם כולו.


מאיפה נובעת בעיית ההשתלבות של אנשים עם מוגבלויות? לדברי ד"ר עדי שרעבי, ראש המחלקה לחינוך מיוחד במכללת סמינר הקיבוצים, הציפייה מאדם בוגר שיתנהג רגיל כשהוא נמצא לצד אדם עם מוגבלויות או שהוא נתקל בו ברחוב היא מאתגרת, ולא תהיה ריאלית כל עוד אותו מבוגר לא "ניפגש" עם ילדים עם מוגבלויות בילדות. לעניות דעתה, ההשתלבות הזו, כחלק בלתי נפרד מהחיים, צריכה להתחיל כבר בבית הספר וזה מה שיכול למנוע תופעות של הדרה כדוגמת ה- NIMBY בעתיד. "לכל מורה - לא רק אלה שעובדים בתחום החינוך המיוחד - יש תפקיד מרכזי בהצלחת השילוב", היא אומרת, "שיתוף הפעולה בין מורים לחינוך מיוחד ומורים בחינוך הרגיל הוא הכרחי", ומוסיפה כי היא מברכת על היוזמה של עדי אלטשולר והמהלך של משרד החינוך למעבר לבתי ספר מכילים, בדגש על הכלה ותרומה הדדית לכלל התלמידים. זהו מהלך חשוב ומשמעותי שאם יעשה באופן מושכל ומדורג, הוא יכול להפוך לדרך חיים בבתי הספר בארץ".

ד"ר שרעבי טוענת שיש להתייחס להשתלבות באופן רוחבי בהקשר לכל תחומי החיים, ואורכי - במעגל החיים מגיל הגן עד לבגרות. כאמור, ההכנה להשתלבות מתחילה כבר בגן ובעיקר בבית הספר, וישנן תכניות שונות שמכינות את התלמידים עם הצרכים החינוכיים המיוחדים לחיים עצמאיים ואוטונומיים. "ילדים בגן ובביה"ס שלמדו עם ילדים עם מוגבלויות שונות, וההתייחסות אליהם הייתה שוויונית ומכבדת, יתנהגו באופן טבעי ומכבד גם כבוגרים", היא מסבירה. "תלמידים שלומדים במחיצת ילדים עם מוגבלויות יפעלו על פי המסר 'להתנהג רגיל', בעקבות ההתנסות והחוויה החיובית והטבעית שעברו והם לא יזדקקו לסרטוני פרסומת ללמוד ערכים אלו".

כן בחצר הקדמית

ההשתלבות הזו שד"ר שרעבי מדברת עליה צריכה לכלול הנגשה והתאמה של הסביבה שתוביל להסרת חסמים, ותאפשר להם שוויון הזדמנויות חברתית ולימודית. לטענתה, ההשתתפות הפעילה באירועי הכיתה ובית הספר משמעותיים מאוד, נדרשת לכך הכנה של המערכת הבית ספרית כולה, יחד עם מעורבות של הילד ומשפחתו. "ההשתלבות החברתית צריכה להיות במרכז ההתייחסות ולהימשך מעבר לשעות הלימודים, במפגשים חברתיים אחה"צ, ובהשתתפות בחוגים ובתנועות נוער", אומרת ד"ר שרעבי. "חשוב שתהיה תמיכה בתהליך מצד גורמים מקצועיים וקשר בין הגורמים השונים שעובדים עם התלמיד, תוך שמירה על הדדיות והימנעות מפטרונות. יש חשיבות רבה במציאת נקודות של תרומה משותפת והימנעות ממצב שבו צד אחד באופן קבוע מקבל והצד השני נותן (תומך ונתמך). בדומה, כשמדובר באנשים עם מוגבלויות שסיימו את לימודיהם במערכת החינוך ומשתלבים בלימודים או בתעסוקה, חשוב שישתלבו בסביבה לימודית או במקום עבודה המאפשרים חוויה משמעותית ומספקת של שוויון הזדמנויות והדדיות, בליווי הכוונה ותמיכה להם, למעסיקים ולצוות העובדים. "על פי עקרונות אלו אנו מקיימים קורס ייחודי בהשתתפות סטודנטים מהמחלקה לחינוך מיוחד ושל סטודנטים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ממכללת יבולים.

סמינר הקיבוצים מהווה לא רק כתובת להכשרת מורים וסטודנטים להוראה המבקשים להוסיף ידע וכלים בהתמודדות עם תלמידים עם צרכים חינוכיים מיוחדים. המחלקה לחינוך מיוחד מקיימת בשנים האחרונות פעילויות המעודדות השתלבות כמו תערוכה של בית הספר "יחדיו" מתל אביב לילדים עם אוטיזם, שהתקיימה בגלריה של הפקולטה לחינוך, בה נפגשו הילדים והוריהם ומוריהם עם סטודנטים ומרצים במכללה. "האירוע היה מאוד מרגש, כי זה הדבר האמיתי – מדובר בתוצרים אישיים של הילדים, שמדגישים את הכישרון והייחודיות של כל אחד מהם, כל אחד הוא עולם בפני עצמו, מעבר למוגבלות שלו", אומרת ד"ר שרעבי.

עוד אירוע משמעותי שהמחלקה לחינוך מיוחד מובילה זו השנה הרביעית, בהשתתפות תלמידים מבתי ספר לחינוך מיוחד ומבוגרים חברי עמותות לאנשים עם מוגבלויות, הוא היריד "כן בחצר הקדמית שלנו". את היריד מקיימים במכללה כחלק מתפיסה להשתלבות והשתתפות של אנשים עם מוגבלויות וכנגד תופעת ההדרה של אנשים עם מוגבלויות – ה-NIMBY. "התלמידים והמבוגרים עם המוגבלות מוכרים ביריד תוצרים מעשה ידיהם בשדרה המרכזית של המכללה; בנוסף, ביום זה מתקיימים שלושה פאנלים בהנחיית סטודנטים מהמחלקה בהם צעירים עם מוגבלויות מספרים על חוויות ההשתלבות שלהם", מספרת ד"ר שרעבי.

ביריד מתקיימת בנוסף תערוכת מרכזי למידה של הסטודנטים משנתון ב' במחלקה, כחלק מיישום ההוראה המותאמת לתלמידים עם צרכים חינוכיים מיוחדים. "זהו יום מרגש במיוחד", היא מודה, "והתגובות הנרגשות של התלמידים, הצוות החינוכי, החברים בעמותות לצד תגובות הסטודנטים והסגל במכללה, מעיד על חשיבותו".

במכללת סמינר הקיבוצים, השתלבות של אנשים עם מוגבלויות הוא לא רק חזון אלא מיושם בפועל; לדברי ד"ר שרעבי, יש לא מעט בוגרים עם מוגבלויות המועסקים במכללה במחלקות השונות: בספריה, במחשוב ועוד. ובנוסף, קיים מרכז לתכניות נגישות בבית הספר ללימודי תעודה, המציע לצעירים עם מוגבלויות אפשרויות שונות ללימודים מכווני תעסוקה.


באדיבות mako

עבור לתוכן העמוד