"רוצים לעשות משהו אחר": המגמה החדשה בענף התיירות של טיולי משמעות

15/07/2019
"רוצים לעשות משהו אחר": המגמה החדשה בענף התיירות של טיולי משמעות (הגדל)
 "במקום לנסוע שוב לאיטליה או לצרפת, רצינו לעשות משהו שונה. מצא חן בעינינו הקונספט שבו יש שילוב בין עשייה למען החברה לבין טיול ונופש", מספרת מיקי רום, ששבה ביולי האחרון מטיול לזימבבואה ולזמביה שערכה עם בעלה. בשבוע הראשון התנדב הזוג בפרויקט לשימור אריות בשמורת טבע בזימבבואה, ואת השבוע השני הקדיש לטיול באזור.

בשנים האחרונות ניכרת בענף התיירות מגמה הולכת ומתרחבת של עוד ועוד אנשים המבקשים לצאת לחופשות בחו"ל, המשלבות גם סוגים שונים של התנדבות, תוספת של משמעות אמיתית לנסיעה הסטנדרטית. "חופשות המשלבות התנדבות הופכות לאלטרנטיבה לחופשה רגילה או לטיול המאורגן שאליהם התרגלנו. אנחנו גם רואים ישראלים שבוחרים לצאת לטיול מסוג אחר, המספק להם חוויה חד־פעמית ובלתי נשכחת", מספר מנכ"ל חברת גוליבר זיו רוזן.

"דוגמה לכך למשל הם בני נוער הבוחרים לטוס עם משפחותיהם למדינות באפריקה לטיול בר או בת המצווה שלהם, במטרה לסייע לאוכלוסייה מקומית לצד טיולי טבע בספארי. אחת הסיבות לחיפוש חוויה מסוג אחר היא העובדה שבזכות מהפכת הלואו־קוסט רובנו טסים כמה פעמים בשנה וחוזרים לאותם יעדים קלאסיים. לפיכך, מטבע הדברים, הנוסעים מחפשים היום התנסות אחרת, המאפשרת להם לטייל במדינות אקזוטיות ובד בבד להתנדב במגוון דרכים במדינת היעד". 

המגמה ניכרת גם בטרנדים המרכזיים של עולם הטיולים לשנת 2019, של חברת Booking, המחברת באתר שלה בין מטיילים ומקומות אירוח. על פי Booking.com, כשבוחנים את הסוגים הפופולריים ביותר של "טיולים עם משמעות", הרי ש־68% מהמטיילים ברחבי העולם ישקלו להשתתף בחילופים תרבותיים כדי לרכוש מיומנות חדשה. אחריהם ברשימה מדורגים טיולי התנדבות (54%) ושיבוצי עבודה בינלאומיים (52%).

רום (65), המתגוררת בחיפה, חזרה מלאת חוויות מדהימות מהטיול המיוחד שיצאה אליו באמצעות המותג New Meaning. "בשבוע הראשון בעיקר הכנו אוכל לאריות והלכנו איתם לטייל", היא מספרת. "יש שם אריות קטנים, בגודל של כלב גדול. גם עם הפילים שחיים בשמורת הטבע טיילנו. הקשר עם בני האדם חשוב מאוד לבעלי החיים. חוץ מההתנדבות, החברה ארגנה לנו פעילויות כיפיות כמו ספארי לילה. חזרנו הביתה עם חוויות ותמונות מהממות ואהבה חדשה לאפריקה".

מה היה הסיפוק הגדול שלכם בטיול?
"הרגשנו שאנחנו עושים משהו טוב. החיות הללו נתונות בסכנת הכחדה, הן כי צדים אותן והן בשל בצורת. נסענו ביולי, כשבארץ היה חום אימים, ואילו שם היה מזג אוויר נפלא, האנשים נחמדים וחמים והאוכל טעים".

חוויה בלתי נשכחת

את הדרישה הגוברת לטיולי משמעות אפשר לראות גם בהקמת החברות העוסקות בכך. בשנת 2018, למשל, יצא לדרך המותג New Meaning, שהוזכר לעיל, שתכליתו היא לשרת קהל בגילי 50 ומעלה, המחפש אחר טיולים בעלי ערך מוסף. המותג הוא חלק מחברה ותיקה יותר, GoEco, המציעה טיולים דומים המיועדים לקהל צעיר יותר.

"אנחנו מציעים יותר מ־150 תוכניות ברחבי העולם בחמש יבשות", אומר יונתן גילבן, ממייסדי GoEco. "אלה חבילות מובנות של טיולים מאורגנים, אבל יש הבדל אחד מהותי - זה לא רק לראות אתרים, אלא גם לתרום לכל מיני מיזמים מעניינים וחשובים העוסקים בתחומים הומניטריים, בשימור טבע, בשימור ימי, בעזרה לבעלי חיים ועוד".
 
לדבריו, כיום אנשים מחפשים אטרקציות חדשות ושונות. "זה כבר לא רק לישון בבתי מלון ולסייר באתרים, לא רק לנסוע לחבילת נופש בחו"ל", הוא מבהיר. "אנשים רוצים לעשות משהו אחר, שתורם ומקנה להם חוויה בלתי נשכחת. זה החל בשנות ה־2000, עם קהל של סטודנטים ואנשים צעירים. מאז זה גדל כל הזמן, ועכשיו זה מחלחל גם למשפחות, לאנשים בני 50 פלוס, לפנסיונרים. כולם התחילו להתעניין".
 
מה קוסם לאנשים בסוג כזה של טיול?
"שילוב של שני דברים: תחושה אלטרואיסטית של אנשים שרוצים לעזור וצבירת חוויות חדשות ומעניינות. בקרב צעירים, למשל, כשרשום בקורות החיים שלהם שהם התנדבו, זה יכול לסייע לפעמים להתקבל לעבודה, ואילו המבוגרים יותר מחפשים את החוויות השונות, כי הם כבר טיילו הרבה וראו הכל. בנוסף לכך, יש להם זמן פנוי לתרום". 

כאמור, לחפש משמעות אפשר במגוון יעדים. "היעד הפופולרי ביותר ב־GoEco הוא דרום אפריקה", מספר גילבן. "יש לנו למשל פרויקט שנקרא 'מקלט לחיות בר אפריקאיות'. זו שמורה ענקית ויפהפייה, המשמשת מקלט לחיות בר. המטיילים קודם כל מגיעים ליוהנסבורג, מטיילים שם שלושה ימים עם מדריך מקומי ולנים בעיר. לאחר מכן יש הסעה לשמורה עצמה, הממוקמת במרחק שעה וחצי מיוהנסבורג. שם הם משתלבים במשמרות התנדבות שונות הכוללות הכנת אוכל לחיות, בנייה של מתקני העשרה לבעלי חיים ועוד. הם ישנים בלודג' נחמד מאוד בשמורה עצמה בחדרים משותפים. העלות לחבילה של עשרה ימים לאדם היא 1,150 דולר, ללא טיסה".

אילו יעדים נוספים אתם מציעים? 
"יש לנו פרויקט מוצלח גם בתאילנד, המתקיים בכפר המרוחק שעתיים נסיעה מבנגקוק. המטרה היא לתמוך בבתי ספר בודהיסטיים ממשלתיים, שנהרסו בשיטפונות ב־2012. את השבוע הראשון מבלים בטיולים, בשיעורי בישול ובשיעורי שפה תאילנדית, כלומר לומדים את התרבות התאילנדית.

בשבוע השני מתחילה ההתנדבות, שבמסגרתה עוזרים בשיפוץ קל של בית הספר, צובעים את המקום וגם אפשר לתת שיעורי העשרה, ללמד אנגלית או כל מקצוע אחר. העלות היא 770 דולר לאדם ל־14 יום, ללא טיסה".

אנשים שיצטרפו לפרויקטים של המותג New Meaning יזכו לתנאים קצת יותר מפנקים. "לקחנו מבחר תוכניות שלנו ושדרגנו אותן ברמת המגורים. נתנו תנאים יותר אקסלוסיביים, כאלה שמתאימים גם לגיל השלישי", מספר גילבן. "למשל, יש לנו פרויקט עם ילדים בקייפטאון. אנחנו עובדים עם ארגון הומניטרי מאוד מוצלח שמסייע בעיירות עניות. האנשים ישנים בלב קייפטאון בבית מלון נחמד עם חדרים נוחים, ובכל יום הם מתנדבים עם האוכלוסייה בעיירות האלה, נותנים העשרה מכל מיני סוגים, מלמדים כל מיני מקצועות, ובהם גם לימוד שחייה וגלישה, וגם מסייעים בשיפוצים קלים. אחרי שבוע ההתנדבות, שגם כולל הרבה טיולים בסביבה, הם יוצאים למסע באזור 'נתיב הגנים', ישנים בספארי לודג' מאוד נחמד ומפנק, עושים גם ספארי וגם טיולים. זה אורך כמעט שבועיים ועולה 5,000 דולר, ללא טיסות".

כוחה של ההתנדבות

"מיום ליום אני מזהה יותר ויותר אנשים שרוצים טיולים מסוג אחר, כי המסע הפנימי שאדם עובר בטיול כזה הוא הרבה מעבר לנסיעה סטנדרטית לכל מקום אחר בעולם", אומר איתי מתתיהו, מייסד ומנכ"ל הארגון HelpApp - הדרך הקלה להתנדבות. זהו מלכ"ר שנוסד למען שיפור השיח החברתי בישראל על ידי הנגשת תחום ההתנדבות בארץ ובעולם. הארגון מציע שני פרויקטים מיוחדים: משלחות סיוע הומניטריות לבתי יתומים ובתי ספר באפריקה, או מסלול התנדבות בארץ.

"הוצאנו בשנתיים וחצי האחרונות כ־19 משלחות מכל הארץ עם משתתפים בני 17־70 מכל המגזרים והמגדרים, מתוך האמונה שבמסגרת העשייה החברתית הדעות החשוכות בחברה הישראלית מתמתנות ונוצרים חיבורים מדהימים", אומר מתתיהו. "אנשים מתנדבים, ותוך כדי כך חווים את התרבות המקומית, הלא מתוירת, את האזורים הקשים של מדינות אפריקה, את אפריקה האמיתית. אנחנו פועלים בגאנה, בטנזניה ובאוגנדה. ברוב המקרים המשלחות הן ל־15 ימים, אך מי שרוצה להישאר עוד - אנחנו מאפשרים לו".

כל אחד יכול להתקבל למשלחת כזאת?
"על כל משלחת של 40 מקומות יש כ־250 איש שרוצים לצאת. אנחנו ממיינים, ומשתדלים לפתוח כמה שיותר משלחות. בשנים האחרונות יש ביקוש גובר לסוג כזה של פעילות בחו"ל. בספטמבר 2016 קמה המשלחת הראשונה, ומאז הביקוש רק עולה. באוגוסט הקרוב, למשל, יש חמש ואולי אפילו שש משלחות, ועוד שתיים באוקטובר".

מה גורם לאנשים לחפש חוויות אלטרנטיביות?
"לאנשים לא רק נמאס מהטיולים השגרתיים, זה יותר מכך: אנשים החלו להבין את כוחה של ההתנדבות. מלבד להשפעה ולרושם שהם מותירים על הילדים במדינת היעד, הם פתאום מבינים כמה טוב זה עושה להם עצמם. הם גם חוזרים לישראל עם פרופורציות חדשות ומקבלים פרספקטיבה על מה באמת חשוב בחיים האלה: חיבוק, נשיקה, חברות. הם חוזרים לישראל וממשיכים להתנדב, והופכים לאכפתיים יותר, אקטיביסטים יותר". 

אדיר לחיאני (29) מקצרין, נסע בפסח שעבר להתנדב בבית יתומים בבושניי שבאוגנדה במסגרת
HelpApp. עבור שבועיים הוא שילם 5,400 שקלים, כולל טיסות ומגורים באכסניה מקומית. "שיפצתי שם בית ספר ובתים הרוסים של ילדים וגם קנינו להם בגדים ונעליים", הוא מספר. "ברגע שאתה חשוף לכך שיש אנשים שזקוקים לעזרה שלך, זה גורם לך לתחושה טובה יותר מסתם ללכת לשים את הראש בתאילנד". 

למה בחרת בסוג כזה של מסע?
"חיפשתי לא רק טיול, אלא טיול שמשלב משמעות. הייתי שם שבועיים עם המשלחת שיצאה מהארץ, ואחר כך נשארתי שבועיים נוספים. בשבועיים הראשונים היה יום אחד שטיילנו בו. בשאר הימים בעיקר עבדנו, אבל גם נחשפנו לאזור המיוחד, לנוף הירוק, לתרבות המקומית, לאנשים, וזה לגמרי חלק מטיול. עשיתי טיול סטנדרטי אחרי צבא, הייתי בהרבה מקומות בעולם. אני יכול לומר בוודאות שהטיול הזה היה הנקודה הכי טובה בחיים שלי עד היום. הייתי חודשים במקומות בדרום אמריקה, בצפון אמריקה, בהודו, ושום דבר לא השתווה לחוויה הזאת". 

מה הפך את החוויה למיוחדת כל כך?
"לראות את השיפור בתנאים של הילדים האלה במהלך הזמן הקצר שהייתי שם. נקשרנו מאוד לילדים ועזבנו את המקום עם דמעות בעיניים. הבנו שעשינו שם משהו גדול".

כתבה באדיבות: מעריב אונליין

צילום: GoEco


עבור לתוכן העמוד